Sunday, September 4, 2022

FATIHAH 6

FATIHAH 6

 

اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)

Tunjukilah kami jalan yang lurus.

 

HUBUNGAN AYAT

AYAT 5

AYAT 6

 

Mengakui kelemahan diri, makanya sembah Allah dan memohon bantuan Allah.

 

 

Memohon bantuan dari Allah agar berikan bimbingan agar berada di atas jalan yang lurus.

 

 

[1] Kehidupan di dunia ini tidak kekal. Kehidupan yang kekal hanya di alam akhirat. Dengan sebab itu, semasa kehidupan di dunia, manusia perlu memohon agar diberikan petunjuk. Hal ini kerana, dengan petunjuk yang manusia dapat di dunia, manusia tersebut akan mendapat kehidupan akhirat yang baik dan selamat.

 

[2] Dengan sebab itu, Tuhan meminta agar manusia memohon dengannya agar diberikan bimbingan dariNya.

 

[3] Dalam banyak-banyak bimbingan yang manusia perlu dari Allah adalah mendapat bimbingan di dunia agar selamat di alam akhirat kelak.

 

اهْدِنَا

 

[1] Setelah manusia mengakui kekuasaan Allah di dunia dan di akhirat, dalam pada masa yang sama, mengabdikan diri kepada Allah, serta meminta pertolongan dariNya, maka perkara yang paling utama yang manusia perlu memohon dengan Allah adalah HIDAYAH.

 

Manusia dapat menjalani kehidupan secara fizik, seperti makan minum berjalan dan sebagainya; semua ini adalah hidayah dari Allah.

 

Demikian juga manusia dapat menjalani kehidupan secara metafizik, dia tidak boleh lepas dari bimbingan Allah yang disebut sebagai hidayah.

 

Dengan sebab itu, Ibn Kathir kata;

 

فتضمن معنى الهمنا او وفقنا او ارزقنا او اعطنا

Terkandung makna (أهدنا) adalah  ilhamkan kepada kami; atau berikan taufiq kepada kami; atau berikan rezeki kepada kami; atau berikan kepada kami. (Kathir:1/137)

 

[2] Menurut Shihab, asal perkataan Hidayah dari ه-د-ي yang memberi dua maksud;

 

(a)                                 Tampil ke depan memberi petunjuk

 

(b)                                 Menyampaikan dengan lemah lembut.

 

Pada pemaknaan (b), lahir perkataan hadiah yang ia adalah pemberian atau penyampaian sesuatu dengan lemah lembut yang digunakan untuk menunjukkan simpati. (Shihab:1/63)

 

Justeru memohon hidayah adalah, memohon dari Allah agar diberikan petunjuk; atau memohon agar Allah menyampaikan sesuatu kebaikan dalam kehidupan kita secara lemah lembut

 

[3] Antara perkara penting dalam kehidupan manusia adalah dalam menentukan dua perkara;

(a)                      Baik atau buruk.

(b)                      Benar atau batil.

 

Untuk menilai dua hari ini, perlu kepada memanfaatkan akal. Namun begitu, apa yang diputuskan oleh akal tidak semestinya menggambarkan hakikat sebenar. Demikian juga, ada hal-hal yang akal menilai sesuatu itu sebagai benar atau baik, ia tidaklah dalam pemaknaan yang sebenar. Justeru, untuk mengetahui hakikat sebenar sesuatu kebenaran dan kebaikan perlu kepada bimbingan dari Allah yang disebut sebagai hidayah.

 

Dengan sebab itu, manusia tidak boleh bergantung semata-mata pada ilmu logika. Hal ini kerana, logika adalah satu ilmu yang dirumuskan oleh aristotle yang bertujuan memelihara seseorang agar tidak terjerumus ke dalam kesalahan. Namun ternyata ilmu itu tidak mampu memelihara perumusnya dari sebarang kesalahan. (Shihab:1/64)

 

[4] Menurut HAMKA, antara maksud hidayah;

 

(a)                         Dianugerahkan kecerdikan dan kecerdasan minda dapat membezakan yang salah dari yang benar. Disebut sebagai الإرشاد

 

(b)                         Bersesuaian hendaknya dengan apa yang direncanakan Tuhan. Disebutkan sebagai التوفيق

 

(c)                          Dapat mengatasi sesuatu kesulitan. Disebutkan sebagai الإلهام

 

(d)                         Ditunjukkan tanda tanda Di mana tempat yang merbahaya. Disebutkan sebagai الدلالة (Hamka:1/79)

 

 

[5] Dalam beragama, petunjuk yang kita mahu dari Allah adalah;

 

(a)                              Mendapat kefahaman dalam menuju kebahagiaan dunia dan akhirat.

 

(b)                             Ada kemampuan untuk melaksanakan petunjuk dan hidayah.

 

[6] Mengurut ibnu asyur, hidayah itu dilihat kepada empat tingkat;

 

(a)                                                Potensi penggerak dan memahami. القوي المحركة والمدركة. Ini berlaku kepada semua manusia, seperti naluri bayi menyusu atau menangis ketika sakit dan sebagainya.

 

(b)                                               Memahami dalil-dalil yang dapat membezakan di antara kebenaran dan kebatilan.

 

(c)                                                Sesuatu yang tidak dapat dijangkau boleh analisa dan aneka argumen aqliyah, bahkan perlu mendapat bimbingan dari wahyu.

 

(d)                                               Tersingkap hakikat-hakikat yang tertinggi serta aneka rahsia yang membingungkan para pakar dan cendekiawan. (Shihab:1/65)

 

الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)

 

[1] Asal perkataan صراط adalah سراط. Memandangkan huruf س bertemu dengan huruf رmenjadi berat di lidah orang arab menyebut. Dengan itu, dibaca dengan صراط.

 

Dari sudut asal pemaknaan bahasa Arab, ia bermakna MENELAN. Jalan yang lebar dinamai صراط kerana sedemikian lebarnya sehingga ia bagaikan menelan si penjalan. (Shihab:1/67)

 

Apabila jalan itu sudah besar, sudah pasti manusia tidak akan bersesak-sesak. Maka demikianlah manusia yang akan masuk ke dalam syurga. Mereka tidak akan bersesak-sesak untuk masuk. (Shihab:1/68)

 

[2] Dalam Al-Quran, perkataan صراط tidak pernah digunakan dengan kata jamak. Sedangkan Perkataan سبيل ada digunakan kata Jamak, walhal Dari sudut terjemahan ia juga memberi makna jalan.

 

Seakan-akan ia menggambarkan bahawa ketika kita berdoa kepada Allah dengan membaca ayat ini—permintaan kita agar berada dalam satu jalan sahaja, iaitu jalan yang boleh membawa kepada syurga.

 

Menurut Shihab, صراط bagaikan laluan yang mempunyai tol. Apabila sudah masuk, kita tidak dapat lagi keluar atau tersesat. (Shihab:1/68)

 

[3] Maksud JALAN YANG LURUS;

 

(a)                            Mohon ditunjuk agama yang benar. Ini tafsiran yang dikemukakan ibnu Abbas, sepertimana yang diriwayatkan oleh ibnu Abi Hatim

 

(b)                            Mohon berada dalam agama Islam. Ini tafsiran yang dikemukakan oleh Jabir bin Abdillah.

 

(c)                             Jalan yang lurus adalah mengikut kitabullah (al-Quran). Ini menurut tafsiran yang dikemukakan Ibnu Mas'ud.

 

[4] Hamka bawakan satu hadis—daripada النواس ابن سمعان bahawa nabi berkata;

 

Perumpamaan tentang الصراط المستقيم itu, bahswa di kedua belah jalan ada dua buah dinding tinggi. Pada kedua dinding tinggi itu ada beberapa pintu terbuka yang di atas tiap-tiap pintu itu ada langsir penutup. Di hujung jalan tengah yang lurus (صراط المستقيم) ada seorang berdiri memanggil-manggil: Wahai sekalian manusia, masuklah ke jalan ini semuanya. Jangan kamu berpecah belah.

 

Di situ pula ada seorang menyeru dari atas sirat. Apabila manusia hendak membuka salah satu dari pintu pintu itu, dia berkata; celaka, jangan engkau buka itu. Kalau engkau buka, pasti engkau akan terperosok ke dalam.

 

Rasulullah SAW pun menambah: jalan sirat itu adalah Islam. Dan kedua dinding di sebelah-menyebelah itu ialah segala batas-batas yang ditentukan Allah. Dan banyak pintu yang terbuka itu ialah segala yang diharamkan Allah. Penyeru yang menyeru di hujung jalan itu ialah Al-Quran. Yang menyeru dari atas itu adalah واعظ (pemberi nasihat) dari Allah yang ada dalam tiap-tiap diri Muslim.

 

Ibnu Katsir menukilkan hadis ini di dalam kitab beliau dan menganggap ia sebagai Hasan lagi sahih. (Hamka:1/80, Kathir:1/138)

 

[5] Dari konteks untuk mengetahui kebenaran, secara tersirat ayat ini telah memberitahu kepada kita bahawa akal sahaja tidak cukup untuk memahami kebenaran. Ia perlu kepada bimbingan dari Allah, iaitu dengan kehadiran Nabi dan kitab sebagai panduan dalam mengetahui kebenaran.

 

PENGAJARAN

 

[1] Apabila kita meminta sesuatu perkara, itu memberi gambaran bahawa perkara yang kita minta itu belum ada lagi pada diri kita.

 

Justeru, apabila kita meminta agar diberikan hidayah, itu memberi gambaran bahawa ketika ini kita tidak berada dalam Islam.

 

Meminta sesuatu yang kita sudah ada adalah, تحصيل الحاصل باطل-memohon agar mendapat sesuatu yang sudah ada adalah perbuatan yang sia-sia dan batil.

 

Hal ini sudah pasti tidak munasabah, kerana tuntutan dibaca ayat ini bagi orang yang mukmin, iaitu ketika sedang menunaikan solat.

 

Perlu difahami daripada ayat ini, perkataan اهدنا tidak memberi makna agar diberikan hidayah semata-mata. Di dalam perkataan ini terkandung makna yang lebih luas dari "diberikan hidayah", iaitu terkandung di dalamnya makna agar "manusia sentiasa dan kekal berada dalam hidayah", agar "manusia mendapat kekuatan untuk kekal berada dalam hidayah" dan sebagainya.

 

Dengan sebab itu, antara yang dicadangkan kepada orang beriman agar membaca doa berikut;

 

رَبَّنَا لَا تُزِغۡ قُلُوبَنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَيۡتَنَا وَهَبۡ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةًۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡوَهَّابُ (8) - ال عمران

(Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.

 

[2] Menurut imam Ibnu kathir, ayat 8 surah Al Imran ini, sering dibaca oleh Abu Bakar as-siddiq pada setiap kali menunaikan solat maghrib. Ia dibaca dalam rakaat ketiga selepas daripada membaca surah al-fatihah-dibaca dengan suara tidak dinyaringkan. (Kathir:1/139)


No comments:

Post a Comment

IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI

  IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI   وَالْحَقُّ كَمَا قَالَ شَيْخُ الْإِسْلَامِ ابْنُ تَيْمِيَةَ:   إِنَّ كُلًّا مِنَ الدَّلِيل...