FATIHAH 6
اهْدِنَا
الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
Tunjukilah
kami jalan yang lurus.
HUBUNGAN
AYAT |
|
AYAT 5 |
AYAT 6 |
Mengakui kelemahan diri, makanya sembah
Allah dan memohon bantuan Allah. |
Memohon bantuan dari Allah agar berikan bimbingan
agar berada di atas jalan yang lurus. |
[1]
Kehidupan di dunia ini tidak kekal. Kehidupan yang kekal hanya di alam akhirat.
Dengan sebab itu, semasa kehidupan di dunia, manusia perlu memohon agar
diberikan petunjuk. Hal ini kerana, dengan petunjuk yang manusia dapat di
dunia, manusia tersebut akan mendapat kehidupan akhirat yang baik dan selamat.
[2] Dengan sebab itu, Tuhan meminta agar manusia memohon
dengannya agar diberikan bimbingan dariNya.
[3]
Dalam banyak-banyak bimbingan yang manusia perlu dari Allah adalah mendapat
bimbingan di dunia agar selamat di alam akhirat kelak.
اهْدِنَا |
[1]
Setelah manusia mengakui kekuasaan Allah di dunia dan di akhirat, dalam pada
masa yang sama, mengabdikan diri kepada Allah, serta meminta pertolongan
dariNya, maka perkara yang paling utama yang manusia perlu memohon dengan Allah
adalah HIDAYAH.
Manusia
dapat menjalani kehidupan secara fizik, seperti makan minum berjalan dan
sebagainya; semua ini adalah hidayah dari Allah.
Demikian
juga manusia dapat menjalani kehidupan secara metafizik, dia tidak boleh lepas
dari bimbingan Allah yang disebut sebagai hidayah.
Dengan
sebab itu, Ibn Kathir kata;
فتضمن معنى الهمنا او وفقنا او ارزقنا
او اعطنا
Terkandung
makna (أهدنا) adalah ilhamkan kepada kami; atau berikan taufiq
kepada kami; atau berikan rezeki kepada kami; atau berikan kepada kami.
(Kathir:1/137)
[2]
Menurut Shihab, asal perkataan Hidayah dari ه-د-ي yang
memberi dua maksud;
(a)
Tampil
ke depan memberi petunjuk
(b)
Menyampaikan
dengan lemah lembut.
Pada
pemaknaan (b), lahir perkataan hadiah yang ia adalah pemberian atau penyampaian
sesuatu dengan lemah lembut yang digunakan untuk menunjukkan simpati.
(Shihab:1/63)
Justeru
memohon hidayah adalah, memohon dari Allah agar diberikan petunjuk; atau
memohon agar Allah menyampaikan sesuatu kebaikan dalam kehidupan kita secara
lemah lembut
[3]
Antara perkara penting dalam kehidupan manusia adalah dalam menentukan dua
perkara;
(a)
Baik
atau buruk.
(b)
Benar
atau batil.
Untuk
menilai dua hari ini, perlu kepada memanfaatkan akal. Namun begitu, apa yang
diputuskan oleh akal tidak semestinya menggambarkan hakikat sebenar. Demikian
juga, ada hal-hal yang akal menilai sesuatu itu sebagai benar atau baik, ia
tidaklah dalam pemaknaan yang sebenar. Justeru, untuk mengetahui hakikat
sebenar sesuatu kebenaran dan kebaikan perlu kepada bimbingan dari Allah yang
disebut sebagai hidayah.
Dengan
sebab itu, manusia tidak boleh bergantung semata-mata pada ilmu logika. Hal ini
kerana, logika adalah satu ilmu yang dirumuskan oleh aristotle yang bertujuan
memelihara seseorang agar tidak terjerumus ke dalam kesalahan. Namun ternyata
ilmu itu tidak mampu memelihara perumusnya dari sebarang kesalahan.
(Shihab:1/64)
[4]
Menurut HAMKA, antara maksud hidayah;
(a)
Dianugerahkan
kecerdikan dan kecerdasan minda dapat membezakan yang salah dari yang benar.
Disebut sebagai الإرشاد
(b)
Bersesuaian
hendaknya dengan apa yang direncanakan Tuhan. Disebutkan sebagai
التوفيق
(c)
Dapat
mengatasi sesuatu kesulitan. Disebutkan sebagai
الإلهام
(d)
Ditunjukkan
tanda tanda Di mana tempat yang merbahaya. Disebutkan sebagai
الدلالة (Hamka:1/79)
[5]
Dalam beragama, petunjuk yang kita mahu dari Allah adalah;
(a)
Mendapat
kefahaman dalam menuju kebahagiaan dunia dan akhirat.
(b)
Ada
kemampuan untuk melaksanakan petunjuk dan hidayah.
[6]
Mengurut ibnu asyur, hidayah itu dilihat kepada empat tingkat;
(a)
Potensi
penggerak dan memahami. القوي المحركة
والمدركة. Ini berlaku kepada semua manusia, seperti naluri bayi menyusu
atau menangis ketika sakit dan sebagainya.
(b)
Memahami
dalil-dalil yang dapat membezakan di antara kebenaran dan kebatilan.
(c)
Sesuatu
yang tidak dapat dijangkau boleh analisa dan aneka argumen aqliyah, bahkan
perlu mendapat bimbingan dari wahyu.
(d)
Tersingkap
hakikat-hakikat yang tertinggi serta aneka rahsia yang membingungkan para pakar
dan cendekiawan. (Shihab:1/65)
الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
(6) |
[1] Asal perkataan صراط adalah سراط. Memandangkan huruf س bertemu dengan huruf
رmenjadi berat di lidah orang arab menyebut. Dengan itu, dibaca dengan صراط.
Dari
sudut asal pemaknaan bahasa Arab, ia bermakna MENELAN. Jalan yang lebar dinamai صراط kerana sedemikian lebarnya sehingga ia bagaikan
menelan si penjalan. (Shihab:1/67)
Apabila
jalan itu sudah besar, sudah pasti manusia tidak akan bersesak-sesak. Maka
demikianlah manusia yang akan masuk ke dalam syurga. Mereka tidak akan
bersesak-sesak untuk masuk. (Shihab:1/68)
[2]
Dalam Al-Quran, perkataan صراط tidak
pernah digunakan dengan kata jamak. Sedangkan Perkataan
سبيل ada digunakan kata Jamak, walhal Dari sudut terjemahan ia juga
memberi makna jalan.
Seakan-akan
ia menggambarkan bahawa ketika kita berdoa kepada Allah dengan membaca ayat ini—permintaan
kita agar berada dalam satu jalan sahaja, iaitu jalan yang boleh membawa kepada
syurga.
Menurut
Shihab, صراط bagaikan laluan yang mempunyai
tol. Apabila sudah masuk, kita tidak dapat lagi keluar atau tersesat.
(Shihab:1/68)
[3]
Maksud JALAN YANG LURUS;
(a)
Mohon
ditunjuk agama yang benar. Ini tafsiran yang dikemukakan ibnu Abbas,
sepertimana yang diriwayatkan oleh ibnu Abi Hatim
(b)
Mohon
berada dalam agama Islam. Ini tafsiran yang dikemukakan oleh Jabir bin Abdillah.
(c)
Jalan
yang lurus adalah mengikut kitabullah (al-Quran). Ini menurut tafsiran yang dikemukakan
Ibnu Mas'ud.
[4]
Hamka bawakan satu hadis—daripada النواس ابن سمعان bahawa
nabi berkata;
Perumpamaan
tentang الصراط المستقيم
itu, bahswa di kedua belah jalan ada dua buah dinding tinggi. Pada kedua dinding
tinggi itu ada beberapa pintu terbuka yang di atas tiap-tiap pintu itu ada
langsir penutup. Di hujung jalan tengah yang lurus
(صراط المستقيم) ada seorang berdiri memanggil-manggil: Wahai sekalian
manusia, masuklah ke jalan ini semuanya. Jangan kamu berpecah belah.
Di
situ pula ada seorang menyeru dari atas sirat. Apabila manusia hendak membuka
salah satu dari pintu pintu itu, dia berkata; celaka, jangan engkau buka itu.
Kalau engkau buka, pasti engkau akan terperosok ke dalam.
Rasulullah
SAW pun menambah: jalan sirat itu adalah Islam. Dan kedua dinding di
sebelah-menyebelah itu ialah segala batas-batas yang ditentukan Allah. Dan
banyak pintu yang terbuka itu ialah segala yang diharamkan Allah. Penyeru yang
menyeru di hujung jalan itu ialah Al-Quran. Yang menyeru dari atas itu adalah واعظ (pemberi nasihat) dari Allah yang ada dalam
tiap-tiap diri Muslim.
Ibnu
Katsir menukilkan hadis ini di dalam kitab beliau dan menganggap ia sebagai
Hasan lagi sahih. (Hamka:1/80, Kathir:1/138)
[5]
Dari konteks untuk mengetahui kebenaran, secara tersirat ayat ini telah
memberitahu kepada kita bahawa akal sahaja tidak cukup untuk memahami
kebenaran. Ia perlu kepada bimbingan dari Allah, iaitu dengan kehadiran Nabi
dan kitab sebagai panduan dalam mengetahui kebenaran.
PENGAJARAN |
[1]
Apabila kita meminta sesuatu perkara, itu memberi gambaran bahawa perkara yang
kita minta itu belum ada lagi pada diri kita.
Justeru,
apabila kita meminta agar diberikan hidayah, itu memberi gambaran bahawa ketika
ini kita tidak berada dalam Islam.
Meminta
sesuatu yang kita sudah ada adalah, تحصيل الحاصل
باطل-memohon agar mendapat sesuatu yang sudah ada adalah perbuatan yang
sia-sia dan batil.
Hal
ini sudah pasti tidak munasabah, kerana tuntutan dibaca ayat ini bagi orang
yang mukmin, iaitu ketika sedang menunaikan solat.
Perlu
difahami daripada ayat ini, perkataan اهدنا tidak
memberi makna agar diberikan hidayah semata-mata. Di dalam perkataan ini
terkandung makna yang lebih luas dari "diberikan hidayah", iaitu
terkandung di dalamnya makna agar "manusia sentiasa dan kekal berada dalam
hidayah", agar "manusia mendapat kekuatan untuk kekal berada dalam hidayah"
dan sebagainya.
Dengan
sebab itu, antara yang dicadangkan kepada orang beriman agar membaca doa
berikut;
رَبَّنَا لَا تُزِغۡ قُلُوبَنَا بَعۡدَ
إِذۡ هَدَيۡتَنَا وَهَبۡ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةًۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡوَهَّابُ
(8) - ال عمران
(Mereka
berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan
hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada
kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang
melimpah-limpah pemberianNya.
[2]
Menurut imam Ibnu kathir, ayat 8 surah Al Imran ini, sering dibaca oleh Abu
Bakar as-siddiq pada setiap kali menunaikan solat maghrib. Ia dibaca dalam
rakaat ketiga selepas daripada membaca surah al-fatihah-dibaca dengan suara
tidak dinyaringkan. (Kathir:1/139)
No comments:
Post a Comment