HADIS SAHIH BERTEMBUNG DENGAN AMAL AHLI MADINAH
Dalam metode mazhab Maliki, sesuatu hadith Ahad yang sahih,
jika bertembung dengan amal ahli Madinah, maka hadith ahad yang sahih itu tidak
boleh dijadikan sandaran hujah.
Maliki beranggapan bahawa penduduk Madinah adalah orang yang
paling rapat dengan nabi. Justeru sesuatu amalan yang sabit dalam Hadith
hendaklah selaras dengan amal ahli Madinah. Jika bertembung, hadis Ahad
(walaupun sahih sanad) tersebut wajar diragui.
Dengan sebab itu, terdapat beberapa amalan yang terkenal
dalam mazhab Syafie, hanbali dan Hanafi, tetapi ia dianggap sebagai tidak ada
dalam mazhab Maliki. Contohnya puasa 6 di bulan Syawal—semua ulama menganggap
ia sebagai sunat, tetapi Maliki menganggap ia sebagai makruh.
Dalam kitab ini, Dr Rifaat Fauzi mendatangkan kritikan Syafie
terhadap pendekatan mazhab Maliki dalam hal ini.
Beliau menjelaskan juga bahawa, selain al-Syafi'i, di sana
terdapat ulama lain turut
sama mengkritik, seperti IMAM AL-LAIS BIN SA'AD yang sezaman dengan Imam Malik malah mereka pernah
bertemu, dan IMAM IBNUL QAYYIM
melalui kitab beliau I'LAM AL-MUWAQIIN dan IBN HAZM dalam kitab AL-IHKAM. Tidak kurang juga
murid Imam Malik dan juga imam Abu Hanifah, iaitu imam MUHAMMAD BIN HASAN AL-SYAIBANI.
Antara kritikan yang dilakukan adalah seperti berikut;
(a)
Menolak dakwaan Imam Malik bahawa berlaku ijmak dalam
kalangan ahli Madinah. Syafie
menjelaskan bahawa ijmak yang diiktiraf adalah kesepakatan ulama yang berlaku
di seluruh negara, bukan dibataskan kepada penduduk Madinah sahaja.
(b)
al-Lais menyatakan bahawa
terdapat beberapa perkara yang amal ahli Madinah bercanggah dengan amalan sahabat
yang berada di luar Madinah.
Antara contohnya, Ahli Madinah menjamakkan sembahyang maghrib
dan isyak pada waktu malam yang hujan, sedangkan sahabat yang berada di Iraq,
syam dan Mesir tidak melakukannya.
Malahan Umar bin Abdul Aziz juga tidak melakukan amalan
tersebut.
(c)
Hujah Syafie lagi, apabila sesuatu
hadis Ahad itu telah berjaya dibuktikan bahawa ia adalah sahih dan sanadnya
terdiri daripada para siqah, maka itu sudah cukup untuk membuktikan bahawa
hadis itu boleh dijadikan sebagai sandaran.
(d)
Syafie turut berhujah bahawa susunan dalam
pengambilan sumber hukum adalah bermula dari Al-Quran, kemudian hadis, kemudian
ijmak dan qias.
Jika Maliki melihat hadis dengan diikat faktor amal ahli
Madinah, susunan itu sudah songsang. Yang sepatutnya dari atas ke bawah, sudah
jadi dari bawah ke atas.
Sumber: Rif’at Fawzi Abd al-Muttalib, Tawsiq al-Sunnah fi
al-Qarn al-Sani al-Hijri, (Mesir, Maktabah al-Khanji, 1981), cetakan pertama,
hlm 281-282
No comments:
Post a Comment