MAKSUD SIQAH DI SISI IMAM SYAFIE
Persoalan
ini sering ditanyakan kepada saya, iaitu siapakah perawi yang dimaksudkan oleh
Imam al-Syafii dalam ucapan beliau "seorang thiqah memberitahu saya (أخبرنا الثقة)" dalam buku-bukunya?
Jawapan
untuk persoalan ini pernah saya muatkan dalam buku saya yang bertajuk Fiqh
Hadith Imam al-Syafii. Berikut adalah ringkasannya:
1. Beberapa
pendapat telah diajukan untuk menjelaskan maksud al-Syafii di sini. Satu
pendapat mengatakan bahawa perawi yang dimaksud adalah Yahya bin Hassan. Ada
juga yang mengatakan: Ahmad bin Hanbal. Dan beberapa pendapat lainnya.
2.
Sesetengah ulama mengkaitkan maksud al-Syafii di sini dengan perawi yang berada
di atasnya. Jika al-Syāfi‘ī meriwayatkan daripada seseorang daripada Al-Laith
bin Sa'ad, maka orang yang dimaksud itu ialah Yaḥyā bin Ḥassān.
Jika beliau
meriwayatkan daripada al-Awzā‘ī, maka orang itu ialah 'Amr bin Abī Salamah.
Jika
daripada Ibn Abī Dhi'b, maka orang itu ialah Muhammad bin Muslim bin Abī
Fudayk.
Jika
daripada Ibn Jurayj, maka beliau ialah Muslim bin Khālid.
Jika dari
Ṣālih Mawlā Taw’amah dan Usāmah bin Zayd, maka beliau adalah Ibn Abī Yaḥyā.
Jika
daripada Ḥumayd dan Yūnus bin 'Ubayd, maka beliau ialah Ismā‘īl bin 'Ulayyah.
Jika
daripada Ma'mar, maka beliau dalah Muṭarrif bin Māzin.
Jika
daripada al-Zuhrī, maka beliau ialah Sufyān bin 'Uyaynah. (Tadrib al-Rawi).
3. Kaedah
di atas memang teliti namun sukar dibuktikan. Secara amnya, kita tidak dapat
memastikan maksud al-Syāfi‘ī melainkan
jika beliau menyebutkan secara jelas nama tokoh tersebut dalam tempat yang
lain, atau hadith berkenaan diriwayatkan secara tafarrud oleh tokoh tertentu
sahaja.
4. Oleh
yang demikian, ulama yang paling menguasai pemikiran al-Syafii, iaitu Imam
al-Bayhaqi, mengatakan bahawa perawi yang dimaksud al-Syafii dapat dikenalpasti
pada sesetengah tempat, namun pada sesetengah yang tempat lain tidak diketahui
melainkan dengan sangkaan yang tiada bukti (إلا بظن
غير مقرون بعلم).
5. Tāj
al-Dīn al-Subki dalam Tabaqat al-Syafiiyah berkata: "Apabila membaca kitab
Musnad al-Syāfi‘ī bersama Syeikh kami
Abū ‘Abdillah al-Ḥāfiẓ (yakni al-Dhahabī), aku selalu menanyakan perkara ini
kepada beliau. Sesetengah hadith dapat dipastikan bahawa ia adalah riwayat
Yaḥyā bin Ḥassān, sebagaimana yang selalu dimaksudkan. Sebahagian yang lain,
dapat dipastikan riwayat Ibn Abī Yaḥyā. Namun banyak juga hadith lain yang
tidak dapat dipastikan maksudnya."
6. Menurut
saya, pandangan al-Bayhaqi, al-Subki, dan al-Dhahabi ini lebih kuat kerana
dibina di atas istiqra. Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment