Monday, April 18, 2022

RUJUKAN INDUK SYIAH PASAL AHLI BAIT

 RUJUKAN INDUK SYIAH PASAL AHLI BAIT

 

Kerap sangat syiah dalam hal ikut ahli bait, merujuk hadis riwayat imam muslim.

 

Matan hadisnya begini:

 

أَمَّا بَعْدُ، أَلَا أَيُّهَا النَّاسُ فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ رَسُولُ رَبِّي فَأُجِيبَ، وَأَنَا تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ: أَوَّلُهُمَا كِتَابُ اللهِ فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِكِتَابِ اللهِ، وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ " فَحَثَّ عَلَى كِتَابِ اللهِ وَرَغَّبَ فِيهِ، ثُمَّ قَالَ: «وَأَهْلُ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي، أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي، أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي» فَقَالَ لَهُ حُصَيْنٌ: وَمَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ؟ يَا زَيْدُ أَلَيْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ؟ قَالَ: نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَلَكِنْ أَهْلُ بَيْتِهِ مَنْ حُرِمَ الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ، قَالَ: وَمَنْ هُمْ؟ قَالَ: هُمْ آلُ عَلِيٍّ وَآلُ عَقِيلٍ، وَآلُ جَعْفَرٍ، وَآلُ عَبَّاسٍ قَالَ: كُلُّ هَؤُلَاءِ حُرِمَ الصَّدَقَةَ؟ قَالَ: نَعَم – مسلم, 2408

 

Sebenarnya, perbahasan hadis ini betul ke macam syiah dok goreng?

 

Jom kita bahas.

 

Pertama : Secara dirayah hadis ini, ia ada riwayat yang lain yang ada mempunyai sedikit perbezaan makna pada menjelaskan berkenaan isteri Nabi sebagai ahli bait. Ini kerana, hadis ini antara hadis yang diriwayatkan secara makna, bukan secara lafaz.

 

Dalam perkara aqidah, ia perlu dari sumber yang bersifat pasti (qatie), dan tidak boleh terbuka kepada ihtimal dan penafsiran yang pelbagai.

 

Kaedah usul pun ada sebut: “apabila berlaku ihtimal, maka gugur dari istidlal”.

 

Makanya, menjadikan hadis yang terbuka ihtimal, seperti wujudnya bukti bahawa hadis ini diriwayatkan secara makna, mempunyai masalahnya tersendiri yang tidak valid dijadikan sandaran aqidah.

 

Kedua : dari sudut sanad pula, ia bersifat tidak konsisten.

 

Dalam riwayat muslim dan Ahmad, dinyatakan bahawa semasa Yazid bin Hayyan bertanya kepada Zaid bin Arqam, beliau bersama Hushoin bin sabrah dan Umar bin Muslim

 

Dalam riwayat Ibn Abi Syaibah, dinyatakan bahawa Yazid bersama Hushoin bin Sabrah sahaja, tanpa dinyatakan Umar bin Muslim.

 

Dalam musnad Abd bin Humaid dan Sunan al-Darimi pula, hanya disebut Yazid sahaja, tanpa disebut nama dua kawannya.

 

Tahawi pula meriwayatkan bahawa dalam Yazid bersama dengan Hushoin bin Uqbah (dalam riwayat lain sebut Hushoin bin Sabrah)

 

Sebenarnya banyak lagi boleh dikemukakan betapa tidak konsistennya sanad hadis ini.

 

Jadi, macam mana dalam riwayat yang tidak konsisten pun, syiah boleh jadikan sandaran aqidah?

 

Ketiga : Jika diperhatikan pada matan hadis disebut begini:

 

ثُمَّ قَالَ: «وَأَهْلُ بَيْتِي أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي، أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي، أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي»

 

Dalam hadis ini, zaid bin arqam berkata : KEMUDIAN BAGINDA BERKATA.

 

Disebabkan guna kalimah ثم, justeru berlaku ihtimal dalam kalangan ulama terhadap permaknaan hadis ini. apakah ia merupakan gandingan bagi KITABULLAH, ataupun sebenarnya itu adalah satu ungkapan permulaan ayat yang lain.

 

Dalam kalangan ulama hadis menjelaskan, ia adalah ungkapan ayat yang lain, bukan merujuk kepada gandingan dengan kitabullah. Dengan erti kata lain, maksud nabi itu adalah Nabi berpesan agar jangan terlalu melebihkan ahli keluarga Nabi, sama ada dari sudut membenci dan mencintai mereka.

 

Maka disebabkan itu, nabi saw ulang tiga kali pada ungkapan:

 

أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي، أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي، أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي

 

Aku berpesan kepada kamu berkenaan Allah berkenaan ahli Bait.

 

Bermaksud, kalau kamu melampau sayang kepada ahli bait, maka kamu kena ingat kepada Allah; kalau terlalu membenci ahli bait, maka kamu kena ingat kepada Allah.

 

Bermaksud, kena ambil perhatian bahawa Ahli bait adalah manusia biasa, yang boleh juga melakukan kesalahan, dan ada juga tindakan mereka yang betul. Jadi, nilailah sebarang tindakan mereka atas neraca al-Quran. Jangan terlalu melampau dalam mengagongkan mereka; atau menolak mereka.

 

Jelas bahawa hadis ini adalah ihtimal, sedangkan kaedah usul menyebut: “apabila ada ihtimal, maka tergugur dari istidlal”.

 

Jadi disini dapat disimpulkan bahawa, hadis ini bukan dalil bahawa ahli bait sebagai gandingan bagi al-Quran. Maka hujah syiah guna hadis ini, kononnya perlu ikut ahli bait, hakikatnya bercanggah dengan pemaknaan bagi hadis.

 

Keempat : syiah membataskan ahli bait itu kepada keluarga Ali, sedangkan kita sedar mereka tidak masukkan para isteri nabi dan keluarga selain ali sebagai ahli bait.

 

Hal ini bercanggah dengan hadis ini. sebab, dalam hadis disebut bahawa ahli bait itu termasuk para isteri Nabi, keluarga Ali, keluarga Aqil, keluarga Abbas dan keluarga Jaafar.

 

Kelima : jika syiah anggap bahawa hadis ini menjadi dalil perlu berpegang teguh dengan ahli bait dengan maksud kepada keluarga Ali.

a.      Bagaimana Saidina Ali boleh berbaiah dengan Abu Bakar? Jika perlu berpegang teguh, pasti Ali kena paksa Abu Bakar berbaiah dengan dia, bukan sebaliknya. apakah mungkin Ali melanggar sesuatu pesanan Nabi? Ini tidak munasabah.

b.       Saidina Husain dan Saidina Hasan berbaiah dengan Muawiyyah. Jika begitu, bukankah mereka juga telah melanggar pesanan Nabi? Ini sudah tidak munasabah.

c.        Muhammad bin Saidina Ali bin Abi Talib, atau dikenali sebagai Muhammad bin al-hanafiyyah, iaitu anak saidina Ali dengan isterinya selepas Fatimah yang bernama Khaulah binti Jaafar al-Hanafiyyah; dia tidak berbai’ah dengan Saidina Ali Zainal Abidih, bahkan dia berbai’ah dengan Yazid. Bukankah anak saidina Ali sendiri menyanggahi ahli bait?

d.        Pelik, syiah anggap imam itu dari jalur Hussin. Kenapa tidak anggap imam itu dari jalur hassan?  Apatah lagi, anak saidina Hasan bernama al-Hasan al-Musanna pernah mengaku kepada imam. Kenapa syiah tidak iktiraf keimaman al-Hasan al-Musanna dari jalur Saidina Hasan, walhal Hasan adalah abang kepada saidina Hussin?

e.       Al-Hasan al-Musanna sendiri pernah menolak keimaman Ali Zainal Abidin. Maksudnya, dia sendiri tolak konsep berpegang dengan ahli bait.

f.        Walaupun al-hasan al-Musanna mengaku bahawa dia adalah imam, tetapi sepupunya sendiri, iaitu Ali Zainal Abidin menolak keimaman al-Hasan al-Musanna. Sebenarnya, siapa imam sebenar?

g.        Zaid bin Ali Zainal Abidin pula, tidak mahu ikut Muhammad al-Baqir bin Ali Zainal Abidin, demikian sebaliknya, walhal sama-sama anak kepada Ali Zainal Abidin. Persoalannya, siapa yang perlu diikut? Apakah masing-masing telah menolak konsep ittrati?

 

Dari perbahasan ini, jelas maksud hadis ini bukan lah bermaksud perlu menjadikan ahli bait sebagai sumber agama. Ini salah satu kedangkalan syiah ketika mempertahankan konsep aqidah mereka.

No comments:

Post a Comment

IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI

  IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI   وَالْحَقُّ كَمَا قَالَ شَيْخُ الْإِسْلَامِ ابْنُ تَيْمِيَةَ:   إِنَّ كُلًّا مِنَ الدَّلِيل...