SIGHAH TAMRID JIKA DIGUNAKAN AL-BUKHARI
Ada orang kata, jika al-Bukhari guna SIGHAH
TAMRIDH, itu bermakna hadis itu doif disebabkan seseorang perawi itu tidak ikut
syarat al-Bukhari
Ibn Hajar berpendapat, itu dakwaan yang
tidak tepat. Hal ini kerana, tidak semestinya al-Bukhari tidak berhujah dengan
hadis yang kadangkala tidak ikut syaratnya. Cuma, menggunakan syaratnya, itu
adalah syarat yang paling tinggi untuk dia buat hujah.
Yang sebenarnya, sighah tamridh pada
al-Bukhari tidak dikhususkan bahawa hadis itu doif. kadangkala al-Bukhari guna
juga sighah tamridh pada hadis sahih.
Hal ini berbeza dengan penggunakan sighah
jazam yang ia tidak digunakan kecuali pada yang sahih sahaja.
Lihat kitab:
وَإِنَّمَا
ذَكَرَهُ الْبُخَارِيُّ بِصِيغَةِ التَّمْرِيضِ لِأَنَّ أَبَا نَضْرَةَ لَيْسَ
عَلَى شَرْطِهِ لِضَعْفٍ فِيهِ وَهَذَا عِنْدِي لَيْسَ بِصَوَابٍ لِأَنَّهُ لَا
يَلْزَمُ مِنْ كَوْنِهِ عَلَى غَيْرِ شَرْطِهِ أَنَّهُ لَا يَصْلُحُ عِنْدَهُ
لِلِاحْتِجَاجِ بِهِ بَلْ قَدْ يَكُونُ صَالِحًا لِلِاحْتِجَاجِ بِهِ عِنْدَهُ
وَلَيْسَ هُوَ عَلَى شَرْطِ صَحِيحِهِ الَّذِي هُوَ أَعْلَى شُرُوطِ الصِّحَّةِ
وَالْحَقُّ أَنَّ هَذِهِ الصِّيغَةَ لَا تَخْتَصُّ بِالضَّعِيفِ بَلْ قَدْ
تُسْتَعْمَلُ فِي الصَّحِيحِ أَيْضًا بِخِلَافِ صِيغَةِ الْجَزْمِ فَإِنَّهَا لَا
تُسْتَعْمَلُ إِلَّا فِي الصَّحِيح -فتح الباري, ج 2,
ص205
No comments:
Post a Comment