MENETAPKAN HARGA DARI SUDUT PANDANG SARJANA ISLAM
Ulama
Hanafiyyah, setengah ulama dalam mazhab Maliki dan pandangan ulama muta’akhirin
dalam mazhab Hanbali membenarkan penetapan harga jika tidak penetapan itu boleh
membawa kepada monopoli, walaupun terdapat dalam hadis didapati bahawa Nabi SAW
tidak mahu menetapkan harga barang setelah diminta.
عَنْ أَنَسٍ قَالَ غَلَا السِّعْرُ
عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا يَا
رَسُولَ اللَّهِ سَعِّرْ لَنَا فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُسَعِّرُ
الْقَابِضُ الْبَاسِطُ الرَّزَّاقُ وَإِنِّي لَأَرْجُو أَنْ أَلْقَى رَبِّي
وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنْكُمْ يَطْلُبُنِي بِمَظْلِمَةٍ فِي دَمٍ وَلَا مَالٍ
“Dari
Anas berkata, telah naik harga barangan pada era Rasulullah SAW, lalu mereka
berkata; Wahai Rasulullah, tetapkan harga barang untuk kami. Lalu Rasulullah
SAW menjawab, Sesungguhnya Allah SWT adalah tuhan yang menetapkan harga,
pemegang, perluas dan pemberi rezeki. Sesungguhnya aku berharap bahawa Aku
berjumpa dengan Tuhanku tanpa seorang pun dari kalangan kamu menuntut kepadaku dengan
kezaliman pada darah dan harta” (al-Tirmizi, Bab penetapan harga, hadis no:
1235)
Namun
begitu, mengenangkan tidak mahu penafian hak orang ramai dengan monopoli yang
diharamkan oleh Nabi Muhammad SAW, maka dibenarkan melakukan penetapan harga.
عن مَعْمَرًا قَالَ قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ احْتَكَرَ فَهُوَ خَاطِئٌ
“Dari
Ma’mar berkata; bersabda Rasulullah SAW, barangsiapa yang monopoli, maka dia
dari kalangan orang yang salah” (Muslim, bab pengharaman monopoli dalam
pemakanan, hadis no: 3012)
Ekoran
itu, Abu Walid al-Baji menyatakan bahawa penetapan harga dari pihak kerajaan
ini adalah untuk menjaga kemaslahatan umum. Dengan maksud, tidak menetapkan
harga itu akan mendatangkan kerosakan kepada rakyat umum. (Abu Walid al-Baji,
al-Muntaqa Syarh al-Muwataa’, jld 3, hlmn 424)
وَمِنْ جِهَةِ الْمَعْنَى أَنَّ
إجْبَارَ النَّاسِ عَلَى بَيْعِ أَمْوَالِهِمْ بِغَيْرِ مَا تَطِيبُ بِهِ
أَنْفُسُهُمْ ظُلْمٌ لَهُمْ مُنَافٍ لِمِلْكِهَا لَهُمْ ، وَوَجْهُ قَوْلِ
أَشْهَبَ مَا يَجِبُ مِنْ النَّظَرِ فِي مَصَالِحِ الْعَامَّةِ ، وَالْمَنْعُ مِنْ
إغْلَاءِ السِّعْرِ عَلَيْهِمْ وَالْإِفْسَادِ عَلَيْهِمْ ، وَلَيْسَ يُجْبَرُ
النَّاسُ عَلَى الْبَيْعِ ، وَإِنَّمَا يُمْنَعُونَ مِنْ الْبَيْعِ بِغَيْرِ
السِّعْرِ الَّذِي يَحُدُّهُ الْإِمَامُ عَلَى حَسَبِ مَا يَرَى مِنْ
الْمَصْلَحَةِ فِيهِ لِلْبَائِعِ وَالْمُبْتَاعِ
Juga,
Ibn Taimiah juga ada menyatakan bahawa penetapan harga ini bukan sekadar harus,
malahan menjadi wajib, kerana ia mengandungi keadilan kepada manusia. (Ibn
Taimiah, Majmuk al-Fatawa, jld 6, hlmn 326)
وَمِنْ هُنَا يَتَبَيَّنُ أَنَّ
السِّعْرَ مِنْهُ مَا هُوَ ظُلْمٌ لَا يَجُوزُ وَمِنْهُ مَا هُوَ عَدْلٌ جَائِزٌ
فَإِذَا تَضَمَّنَ ظُلْمَ النَّاسِ وَإِكْرَاهَهُمْ بِغَيْرِ حَقٍّ عَلَى
الْبَيْعِ بِثَمَنِ لَا يَرْضَوْنَهُ ؛ أَوْ مَنَعَهُمْ مِمَّا أَبَاحَهُ اللَّهُ
لَهُمْ : فَهُوَ حَرَامٌ . وَإِذَا تَضَمَّنَ الْعَدْلَ بَيْنَ النَّاسِ مِثْلَ
إكْرَاهِهِمْ عَلَى مَا يَجِبُ عَلَيْهِمْ مِنْ الْمُعَاوَضَةِ بِثَمَنِ الْمِثْلِ
؛ وَمَنَعَهُمْ مِمَّا يَحْرُمُ عَلَيْهِمْ مِنْ أَخْذِ زِيَادَةٍ عَلَى عِوَضِ
الْمِثْلِ : فَهُوَ جَائِزٌ ؛ بَلْ وَاجِبٌ
Juga,
Ibn Qayyim juga menyatakan keizinan penetapan harga itu adalah ekoran mahu
mencapai keadilan yang diwajibkan oleh Allah supaya dilakukan. (Turuq
al-Hukmiyyah, hlmn 331)
فَالتَّسْعِيرُ هَاهُنَا إلْزَامٌ
بِالْعَدْلِ الَّذِي أَلْزَمَهُمْ اللَّهُ بِهِ
Dalam
perkataan lain, Ibn Qayyim menyatakan penetapan harga ini menjadi satu
kewajipan ekoran menjaga kemaslatan manusia, yang jika tiada cara lain untuk
elak sebarang kerosakan kecuali dengan cara penetapan harga juga. (Turuq
al-Hukmiyyah, hlmn 358)
أَنَّ مَصْلَحَةَ النَّاسِ إذَا لَمْ
تَتِمَّ إلَّا بِالتَّسْعِيرِ .سَعَّرَ عَلَيْهِمْ تَسْعِيرَ عَدْلٍ ، لَا
وَكْسَ وَلَا شَطَطَ ، وَإِذَا انْدَفَعَتْ حَاجَتُهُمْ وَقَامَتْ مَصْلَحَتُهُمْ
بِدُونِهِ : لَمْ يَفْعَلْ
No comments:
Post a Comment