Sunday, November 20, 2022

HADIS AHAD DARI SAHABAT TIDAK FAQIH

HADIS AHAD DARI SAHABAT TIDAK FAQIH

 

Dalam Mazhab Hanafi, sesuatu riwayat hadis yang sahih yang sanadnya bersambung serta perawinya siqah; tidak semestinya hadis boleh dibuat hujah.

 

Mereka teliti terlebih dahulu, siapa sahabat yang riwayatkan hadis tersebut. Jika sahabat itu yang terkenal dengan kefaqihan dan ijtihad, maka hadis mereka terus diterima tanpa sebarang bantahan.

 

namun, jika sahabat yang riwayatkan hadis itu tidak terkenal sebagai faqih, seperti Abu Hurairah dan Anas bin malik, mereka tidak terus terima hadis tersebut. Sebaliknya, mereka letakkan syarat: perlu selaras dengan qiyas. Jika selaras, baru diterima. Jika tidak selaras, maka hadis itu tidak boleh dijadikan hujah.

 

Ini pendapat ulama-ulama usul fiqh dalam Mazhab Hanafi seperti al-Surakhsi, al-Bazdawi, al-Nasafi, Abu Bakar al-Jassas dan sebagainya.

 

Adapun pendapat Abdul Aziz al-Bukhari, al-Dabusi, Ibn Malak dll, mereka sependapat dengan metode Usul mazhab Syafie yang anggap, hadis yang sahih sanad tidak perlu dilihat dari sudut darjat seseoranhg sahabat sebagai faqih atau tidak.

 

apatah lagi, Ibn Malak membantah dakwaan bahawa Abu Hurairah adalah sahabat yang tidak faqih.

 

- kitab Manhaj al-Hanafiyyah Fi Naqd al-Hadis, Dr. Kailani Muhammad Khalifah, hlm. 263-265




No comments:

Post a Comment

IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI

  IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI   وَالْحَقُّ كَمَا قَالَ شَيْخُ الْإِسْلَامِ ابْنُ تَيْمِيَةَ:   إِنَّ كُلًّا مِنَ الدَّلِيل...