Sunday, February 27, 2022

AZAN DI TELINGA BUDAK BARU LAHIR

 AZAN DI TELINGA BUDAK BARU LAHIR

 

Tidak berlaku pertikaian berkenaan azan di telinga kanak-kanak baru dilahirkan. Hal ini kerana, hadis berkenaan itu adalah sahih.

 

Dalam hadis—daripada Abu Rafi’ berkata:

 

رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «أَذَّنَ فِي أُذُنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ حِينَ وَلَدَتْهُ فَاطِمَةُ بِالصَّلَاةِ»

“Aku lihat Rasulullah saw melaungkan azan dengan azan solat pada telinga al-Hasan bin Ali ketika Fatimah melahirkannya” (Abu Daud, hadis no: 5105)

 

Namun, berlaku perbincangan dalam kalangan ulama berkenaan iqamat di telinga kiri kanak-kanak yang baru dilahirkan. Hal ini disebabkan oleh hadis tersebut dinilai doif.

 

Daripada Ibn Abbas berkata:

 

أن النبي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أذَّن في أُذن الحسن بن علي يوم وُلِدَ، فأذَن في أُذنه اليمنى وأقام في أُذنه اليسرى

“Nabi saw melaungkan azan pada telinga al-Hasan bin ‘Ali dan iqamat pada telinga kirinya” (al-Baihaqi, Syu’ab al-Iman, hadis no: 8255)

 

Imam al-Baihaqi semasa meriwayatkan hadis ini, beliau sendiri menyebut bahawa sanad hadis ini doif.

 

Syuaib al-Arnaut dalam tahqiq Musnad Ahmad menyatakan bahawa dalam sanad hadis ini ada perawi bernama AL-HASAN BIN UMAR BIN SAIF AL-SADUSI yang matruk (ditinggalkan atau tidak boleh diguna pakai riwayatnya).

 

Walaubagaimana pun, Ibn Quddamah menyatakan bahawa amalan iqamat di telinga kiri bagi kanak-kanak yang baru dilahirkan itu dilakukan oleh Umar bin Abdul Aziz. Riwayat itu turut ada dalam Musannaf Ibn Abi Syaibah (hadis no: 7985)

 

Dari sini, dapat disimpulkan seperti berikut:

a.                  Amalan yang sahih adalah hanya azan sahaja pada telinga bayi yang baru dilahirkan.

b.                  Amalan iqamat di telinga kiri bayi, ia tidak sunnah, tetapi tidak salah untuk diamalkan.

 

TIDAK AZAN, BAYI DIGANGGU SYAITAN

 

Ada dakwaan mengatakan bahawa azan dan iqamat di telinga bayi bertujuan untuk hindari dari syaitan yang bernama Ummu Sibyan.

 

Perbahasannya adalah seperti berikut:

 

Pertama, sandaran kepercayaan ini adalah dari hadis berikut;

 

عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَأَذَّنَ فِي أُذُنِهِ الْيُمْنَى، وَأَقَامَ فِي أُذُنِهِ الْيُسْرَى رُفِعَتْ عَنْهُ أُمُّ الصَّبِيَّاتِ"

Daripada al-Husain bin ‘Ali bahawa Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang dilahirkan baginya anak, lalu dia azankan pada telinganya kanan dan iqamat pada telinganya yang kiri, dia diselamat darinya syaitaan Ummu Sibyah” (al-baihaqi, Syu’ab al-Iman, hadis no: 8254)

 

Hadis ini dianggap palsu. Menurut Syuaib Arnaut dalam Tahqiq musnad Ahmad, hadis ini ada masalah berikut:

a.                  Ada dua orang perawi yang tertohmah sebagai pemalsu hadis, iaitu Yahya bin al-‘Ala dan Marwan bin Salim

b.                  Ada perawi doif bernama Jubarah bin Mughallis.

 

Kedua, Ummu Sibyan bukan konsep yang datang dari agama, tetapi kepercayaan arab Yaman kuno.

 

Ketiga, ada dakwa bahawa Ummu Sibyan adalah adalah Qarin.

 

Dijawab bahawa Qarin dalam hadis itu kepada semua, bukan budak kecil sahaja.

 

Dalam hadis—daripada Abdullah bin Mas’ud bahawa Nabi saw bersabda:

 

«مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ، إِلَّا وَقَدْ وُكِّلَ بِهِ قَرِينُهُ مِنَ الْجِنِّ» قَالُوا: وَإِيَّاكَ؟ يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ: «وَإِيَّايَ، إِلَّا أَنَّ اللهَ أَعَانَنِي عَلَيْهِ فَأَسْلَمَ، فَلَا يَأْمُرُنِي إِلَّا بِخَيْرٍ»

“tidaklah seseorang dari kalangan kamu kecuali dia telah diwakili qarinnya dari kalangan jin. Sahabat bertanya: apakah terhadap kamu juga punyai qarin? Jawab nabi: terhadap aku juga. Cuma, Allah telah membantu aku yang qarin itu memeluk islam. Dia tidak menyuruh aku kecuali kebaikan sahaja” (muslim, hadis no: 2814)

No comments:

Post a Comment

BENARKAH ALI BIN ABI TALIB KATA SUNNAH ZIARAH KUBUR HARI RAYA?

  BENARKAH ALI BIN ABI TALIB KATA SUNNAH ZIARAH KUBUR HARI RAYA? Sebelum ini admin sudah dedahkan bagaimana Jabatan Mufti Negeri Sembilan se...