ZIKIR “ALLAH”, “ALLAH”
Zikir “Allah”, “Allah”, apakah dibenarkan atau
dilarang?
Tidak terdapat satu pun suruhan atau larangan, dan
juga perbuatan Nabi saw dalam hal berzikir menggunakan lafaz Allah secara
mufrad.
Dengan sebab itu, hal ini terikat kepada ijtihad para
ulama dalam menentukan hukumnya.
PENDAPAT ULAMA:
Dalam hal ini, ada dua pendapat:
[1] tidak boleh zikir dengan lafaz mufrad atau
mujarrad. Ini adalah pendapat Ibn Taimiyyah, al-Izz bin Abd al-Salam dan
sebagainya.
[2] boleh zikir dengan lafaz mufrad atau mujarrad. Ini
adalah pendapat Dr. Ali Jumu’ah.
HUJAH PENDAPAT MELARANG
[A] Zikir antara perkara ibadat khusus. Justeru perlu
kepada nas yang sahih dan sarih dalam menyatakan bahawa ia diamalkan oleh Nabi.
Jika tidak ada, maka ia dianggap sebagai bid’ah.
[B] Di lihat dari sudut dalil hadis, didapati zikir
yang diajar oleh Nabi tidak pernah bersifat mufrad. Semuanya dengan lafaz
murakkab (tersusun antara perkataan) sehingga menjadi ayat yang difahami.
Antara hadis-hadis tersebut adalah seperti berikut;
n Imam
al-Tarmizi ada riwayatkan hadis bahawa Nabi saw bersabda:
أفضل الذكر لا
إله إلا الله، وأفضل الدعاء الحمد لله
“zikir yang paling Afdhal adalah “La Ilaha Illa Allah”
dan Doa yang paling afdhal adalah “Alhamdulillah”. (Tarmizi kata, hadis hasan
gharib)
n Imam Muslim
ada riwayatkan hadis daripada Nabi saw bersabda:
الحمد الله
تملأ الميزان وسبحان الله والحمد الله تملآن أو تملأ ما بين السماء والأرض.
“al-Hamdulillah” memenuhi timbangan, dan “subhanallah
wa al-hamdulillah”; kedua-dua ini memenungi langit dan bumi” (muslim)
n Malik dalam
Muwatta’ meriwayatkan bahawa nabi saw bersabda:
أفضل ما قلت أنا والنبيون
قبلي: لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير.
“Seafdhal perkara yang aku kata dan para nabi sebelum
aku adalah “la Ilaha Illa Allah wahdahu la Syarika lah, lahu al-Mulk wa lahu
al-hamd, wa huwa ‘Ala Kulli Syai’ Qadir” (muwatta’, Malik).
n Ahmad bin
Hanbal dalam musnadnya meriwayatkan hadis bahawa nabi saw berkata:
أفضل الكلام بعد القرآن
سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر.
“Kalam yang paling afdhal selepas al-Quran adalah
Subhanallah wal Hamdulillah wa La ilaha illa Allah Wallahu ‘Akbar” (Musnad
Ahmad).
PENDAPAT YANG MEMBENARKAN
[HUJAH 1] Hadis muslim—Daripada Anas bin Malik bahawa
Rasulullah saw bersabda:
عَنْ أَنَسٍ،
أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " لَا تَقُومُ
السَّاعَةُ حَتَّى لَا يُقَالَ فِي الْأَرْضِ: اللهُ، اللهُ "
“tidak akan berlaku kiamat hingga tidak ada lagi disebut di bumi:
“Allah”, “Allah”
Hujah ini dibantah oleh mereka yang melarang dengan
alasan berikut:
[BANTAHAN SATU] Hadis ini diriwayatkan secara
mukhtasar (ringkasan).
Muhammad Al-Amir al-Harari dalam al-Kaukab al-Wahhaj
kata, yang dimaksudkan “tidak ada lagi disebut di bumi “Allah”, “Allah”; itu
ada kalam takdir; iaitu merujuk kepada maksud لا اله الا الله.
Dalam erti kata yang lain, tidak akan berlaku kiamat
selama masih ada lagi manusia yang mengucapkan kalam tauhid, iaitu “tiada tuhan
kecuali Allah”.
Pendapat ini diasaskan kepada riwayat Ahmad seperti
berikut:
حَدَّثَنَا
عَفَّانُ، حَدَّثَنَا حَمَّادٌ، أَخْبَرَنَا ثَابِتٌ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ: قَالَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "لَا تَقُومُ السَّاعَةُ
حَتَّى لَا يُقَالَ فِي الْأَرْضِ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ
Tidak berlaku kiamat hingga tidak ada lagi disebut di
bumi: “tiada tuhan kecuali Allah” (Ahmad, hadis no: 13832)
Dari sudut sanad, hadis ahmad ini bermuarakan dari
perawi yang sama dalam sanad muslim, iaitu: AFFAN yang ambil dari HAMMAD yang
ambil dari SABIT yang ambil dari ANAS BIN MALIK
Dalam Musnad Ishaq pula, dinyatakan hadis berikut:
وَبِهَذَا
الْإِسْنَادِ (أَخْبَرَنَا كُلْثُومٌ، نا عَطَاءٌ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ)، عَنْ
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا تَقُومُ السَّاعَةُ
عَلَى أَحَدٍ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَوْ يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ
أَوْ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ» .
“tidak akan berlaku kiamat atas seorang pun yang berkata: tiada
tuhan kecuali Allah; ataupun dia menyuruh ma’ruf dan melarang dari mungkar”
(Musnad Ishaq, hadis no: 387)
Dengan ini jelas, dalam riwayat lain menyebut bahawa
perkataan itu adalah “la Ilaha Illa Allah”.
Dalam erti kata lain, yang dimaksudkan dengan ungkapan
“Allah” itu adalah ringkasan dari perkataan “La Ilaha Illa Allah”. zikir dengan
kalam tauhid itu sememangnya ada dalam nas.
[BANTAHAN DUA] Hadis ini menjelaskan situasi di akhir
zaman nanti yang menyebut berkenaan tidak ada manusia yang beriman dengan
Allah, bukan merujuk kepada amalan zikir. Kata al-Munawi dalam Faid al-Qadir:
وليس المراد أن
يتلفظ بهذه الكلمة بل إنه لا يذكر الله ذكراً حقيقياً
“bukanlah maksudnya (hadis ini) adalah berlafaz dengan
kalimah ini, tetapi tidak ingat pada Allah secara hakikat”
Bagi pendapat yang membenarkan pula menjawab:
[JAWAB 1] sesuatu nas wahyu itu dipegang pada umum
lafaz selama tidak ada nas lain yang mentakhsiskannya. Justeru, hadis ini boleh
sahaja diaplikasi dalam kerangka zikir dan selain zikir.
[JAWAB 2] Imam Abu Hanifah berpendapat bahawa nama
Allah yang bersifat Mufrad, tetap boleh dianggap sebagai ta’zim (membesarkan
Allah).
Hal ini dibahas oleh Imam Abu Hanifah dalam hal
membaca “Allah” secara mufrad atau mujarrad ketika menyembelih binatang yang
beliau menyatakan sudah sah. (al-Badaie, 1/
131)
فَأَمَّا إذَا
ذَكَر الِاسْمَ لَا غَيْرَ بِأَنْ قَالَ: " اللَّهُ " لَا يَصِيرُ
شَارِعًا عِنْدَ مُحَمَّدٍ، وَرَوَى الْحَسَنُ عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ أَنَّهُ
يَصِيرُ شَارِعًا، وَكَذَا رَوَى بِشْرٌ عَنْ أَبِي يُوسُفَ عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ
لِمُحَمَّدٍ أَنَّ النَّصَّ وَرَدَ بِالِاسْمِ وَالصِّفَةِ فَلَا يَجُوزُ
الِاكْتِفَاءُ بِمُجَرَّدِ الِاسْمِ وَلِأَبِي حَنِيفَةَ أَنَّ النَّصَّ مَعْلُولٌ
بِمَعْنَى التَّعْظِيمِ، وَأَنَّهُ يَحْصُلُ بِالِاسْمِ الْمُجَرَّدِ،
وَالدَّلِيلُ عَلَيْهِ أَنَّهُ يَصِيرُ شَارِعًا بِقَوْلِهِ: " لَا إلَهَ إلَّا
اللَّهُ "، وَالشُّرُوعُ إنَّمَا يَحْصُلُ بِقَوْلِهِ: " اللَّهُ "
لَا بِالنَّفْيِ
[HUJAH 2] sesuatu amalan zikir tidak semestinya
dilarang hanya kerana ia tidak dilakukan oleh Nabi. Jika ada manat hukum, maka
ia boleh dijadikan sandaran.
Hujah manat ibadat itu berasaskan kepada hadis
sepertimana yang diriwayatkan oleh Ibn Hajar al-‘Asqalani—daripada Rifa’ah bin
Rafi’ al-Zarqi:
عن رفاعة بن
رافع الزرقي، قال : كنا يوما نصلى وراء النبي صلي الله عليه وسلم فلما رفع رأسه من
الركعة قال : سمع الله لمن حمده. قال رجل وراءه ربنا ولك الحمـد، حمدًا كثيرًا
طيبًا مباركًا فيه، فلمـا انصرف قال: من المتكلم. قال : أنا. قال : رأيت بضعة
وثلاثين ملكًا يبتدرونها، أيهم يكتبها أول
“kami solat satu hari di belakang Nabi. Ketika baginda
angkat kepala dari rukuk, baginda membaca: سمع الله
لمن حمده
Berkata seseorang lelaki di belakang Nabi: ربنا ولك الحمـد، حمدًا كثيرًا طيبًا مباركًا فيه
Apabila Nabi saw selesai, baginda berpaling berkata:
Siapa yang membaca tadi?
Lelaki itu jawab: saya.
Nabi pun kata: Aku melihat 30 lebih malaikat
berebut-rebut siapa dalam kalangan mereka yang mula-mula mahu menulisnya” (Fath
al-Bari, 2/ 286)
Dengan hadis ini, Ibn Hajar membuat komentar berikut;
وَاسْتُدِلَّ
بِهِ عَلَى جَوَازِ إِحْدَاثِ ذِكْرٍ فِي الصَّلَاةِ غَيْرِ مَأْثُورٍ إِذا كَانَ
غير مُخَالف للمأثور
“Ia menjadi dalil bahawa harus mencipta zikir dalam
solat yang tidak ma’tsur, jika ia tidak menyalahi dengan zikir yang ma’sur
(Fath al-Bari, 2/ 287)
Justeru, walaupun amalan zikir “Allah” secara mufrad
atau mujarrad ini tidak diamalkan oleh Nabi dan salaf soleh, tidak bermakna ia
dilarang berasaskan kepada hujah Manat ini.
[A] Kisah bilal sebut “ahad” semasa diseksa yang
merupakan dalil bahawa perkataan “Allah” secara mufrad juga boleh dianggap
sebagai zikir.
[B] Hadis Nabi saw ajar Saidina Ali agar membaca zikir
“Allah”, “Allah”.
Bagi pihak yang melarang membantah dengan menyatakan
bahawa hadis ini palsu.
KESIMPULAN
Hal ini adalah perkara khilafiyyah yang setiap pihak
mempunyai sandaran hujah yang muktabar; dari al-Quran dan hadis, secara manhaj
istinbat yang diperakui.
Justeru, dapat disimpulkan bahawa tidak salah untuk
berzikir “Allah”, “Allah” secara mufrad, tetapi yang paling utama adalah
mengamalkan zikir sepertimana yang diajar oleh Rasulullah saw.
No comments:
Post a Comment