Saturday, January 21, 2023

WAJIB AMAL HADIS AHAD BAGI MEREKA YANG ANGGAP IA SAHIH

 WAJIB AMAL HADIS AHAD BAGI MEREKA YANG ANGGAP IA SAHIH

 

Rashid Redha kata: 


Setengah hadis ahad ia adalah hujah hanya di sisi orang yang tenang hatinya terhadap kesabitan hadis tersebut; ia tidak menjadi hujah bagi orang lain (iaitu orang yang pada dirinya, hadis itu tidak sahih). Dengan sebab itu, tidak ada sahabat menulis semua hadis yang mereka dengar, mereka mendakwa bahawa mereka ikut al-Quran dan sunnah yang menjelaskan al-Quran yang hanya sedikit sahaja hadis yang menjelaskan hadis seperti Sahifah Ali yang merangkumi beberapa hukum seperti Diyat, merdeka tawanan perang, mekah dan Madinah sebagia tanah haram. Imam malik tidak suka terhadap dua khalifah, iaitu al-Mansur dan al-Rashid yang menyuruh rakyat beramal dengan kitab muwatta’. 

وَأَقُولُ: مَعْنَى هَذَا أَنَّ بَعْضَ أَحَادِيثِ الْآحَادِ تَكُونُ حُجَّةً عَلَى مَنْ ثَبَتَتْ عِنْدَهُ وَاطْمَأَنَّ قَلْبُهُ بِهَا، وَلَا تَكُونُ حُجَّةً عَلَى غَيْرِهِ يَلْزَمُهُ الْعَمَلُ بِهَا، وَلِذَلِكَ لَمْ يَكُنِ الصَّحَابَةُ - رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ - يَكْتُبُونَ جَمِيعَ مَا سَمِعُوا مِنَ الْأَحَادِيثِ، وَيَدْعُونَ إِلَيْهَا مَعَ دَعْوَتِهِمْ إِلَى اتِّبَاعِ الْقُرْآنِ وَالْعَمَلِ بِهِ وَبِالسُّنَّةِ الْعَمَلِيَّةِ الْمُتَّبَعَةِ الْمُبَيِّنَةِ لَهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْ بَيَانِ السُّنَّةِ، كَصَحِيفَةِ عَلِيٍّ - كَرَّمَ اللهُ وَجْهَهُ - الْمُشْتَمِلَةِ عَلَى بَعْضِ الْأَحْكَامِ: كَالدِّيَةِ، وَفِكَاكِ الْأَسِيرِ، وَتَحْرِيمِ الْمَدِينَةِ كَمَكَّةَ، وَلَمْ يَرْضَ الْإِمَامُ مَالِكٌ مِنَ الْخَلِيفَتَيْنِ: الْمَنْصُورِ، وَالرَّشِيدِ أَنْ يَحْمِلَا النَّاسَ عَلَى الْعَمَلِ بِكُتُبِهِ حَتَّى (الْمُوَطَّأِ)

 

Hadis ahad itu wajib diamalkan bagi orang yang siqah dengannya secara riwayat dan dilalah. Bagi mereka yang siqah dengan riwayat hadis ahad dan faham sesuatu darinya, maka hendaklah dia amalkannya. Tetapi, ia tidak menjadi pensyariatan bersifat umum.

 وَإِنَّمَا يَجِبُ الْعَمَلُ بِأَحَادِيثِ الْآحَادِ عَلَى مَنْ وَثِقَ بِهَا: رِوَايَةً، وَدَلَالَةً، وَعَلَى مَنْ وَثِقَ بِرِوَايَةِ أَحَدٍ وَفَهْمِهِ لِشَيْءٍ مِنْهَا أَنْ يَأْخُذَهُ عَنْهُ، وَلَكِنْ لَا يَجْعَلُ ذَلِكَ تَشْرِيعًا عَامًّا

 

-   -  Muhammad Rashid bin Ali Redha bin Syams al-Din bin Muhammad Baha’ al-Din al-Qalmuni al-Husaini (1354H), tafsir al-Quran al-Hakim (Tafsir al-Manar), (al-Haiah al-Misriyyah al-Ammah lil al-Kitab, 1990), jld.1, hlm.116

No comments:

Post a Comment

BENARKAH ALI BIN ABI TALIB KATA SUNNAH ZIARAH KUBUR HARI RAYA?

  BENARKAH ALI BIN ABI TALIB KATA SUNNAH ZIARAH KUBUR HARI RAYA? Sebelum ini admin sudah dedahkan bagaimana Jabatan Mufti Negeri Sembilan se...