PERAWI YANG TALQIN
A.
Dia baca
hadis-hadis kepada guru dengan hadis-hadis tersebut luar dari pengetahuan guru,
tetapi dia dakwa bahawa hadis itu dari guru terbabit. TALQIN SYAFAHI.
B.
Dia baca
hadis-hadis dalam kitab yang ada padanya; atau secara hafazan dihadapan guru
terbabit, walhal hadis-hadis itu luar dari pengetauan syaikh. Ini disebut
TALQIN AL-KITAB.
HUKUM
PERAWI TALQIN
IBN HAZM:
riwayatnya
perlu ditolak.
JUMHUR:
Jika guru
mengakuinya, maka hadis itu dianggap bersambung sanad. Jika guru menafikan,
maka dianggap terputus sanad. Jika tidak jelas, maka dianggap doif kecuali ada
penguat.
Jika guru
itu nyanyok, maka itu ditolak.
PUNCA
TALQIN
a.
Nak uji
hafazan guru.
b.
Nak dapat
banyak hadis tanpa perlu cari ramai guru.
c.
Guru itu
tertimpa buta, atau terlupa, atau nyanyok (Guru mengaku hadisnya, walhal bukan
hadisnya).
No comments:
Post a Comment