FATIHAH 2 & 3
الْحَمْدُ
لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2) الرَّحْمَنِ
الرَّحِيمِ (3)
Segala
puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam
* Maha pemurah lagi maha penyayang
الْحَمْدُ
لِلَّهِ |
[1]
Ini adalah ungkapan pujian. Apabila Allah mempunyai sifat kesempurnaan, maka
memang layak bagi Allah untuk mendapat pujian.
Kata al-Sya’rawi,
Allah terpuji pada semua sudut; dari sudut zat, sifat, Qadha’ dan semuanya.
(al-Sya’rawi:1/55(
Menurut
Shihab pula, memuji datang hasil dari dalam hati ada perasaan sayang. Manusia
akan memuji Allah dengan sebenar-benarnya, jika di dalam hatinya ada perasaan
sayang kepada Allah. (Shihab:1/27)
[2]
Manusia memuji dengan pelbagai sebab. Ada yang memuji kerana mahu mendapatkan
keuntungan, seperti seorang yang mahu projek dari Perdana Menteri, dia akan
memuji Perdana menteri, bukan kerana sayang kepada Perdana menteri itu, tetapi
dia memuji kerana projek punya mudah diluluskan oleh Perdana menteri.
Ada
pula yang memuji, kerana mahu mengelak diri dari mendapat kerugian. Seperti
seseorang yang takut disaman oleh polis, dia memuji polis tersebut agar polis
itu tidak menyamannya.
Semua
bentuk bentuk ujian ini adalah tidak ikhlas. Pujian yang ikhlas adalah datang
dari rasa keindahan di dalam hati terhadap sang yang dipuji.
Seorang
suami yang merasai keindahan isterinya di dalam hati, dia akan sayang akan
isterinya. Keindahan itu akan diluahkan dalam bentuk perkataan--ia dinamakan
sebagai puji.
Maka
demikianlah orang yang merasai keindahan Allah, yang keindahan itu telah masuk
ke dalam hatinya.
[3]
Walaupun kadang-kadang manusia melakukan kebaikan kepada kita, lalu kita mahu
memberi pujian kepadanya. Namun, jika kita fikir lebih mendalam, pujian yang
kita berikan kepadanya itu, hakikatnya adalah lebih layak diberikan pujian
kepada Allah. Hal ini kerana, tanpa kekuasaan yang Allah berikan kepadanya
untuk membuat kebaikan, pasti dia tidak akan mampu berbuat kebaikan tersebut.
(Hamka:1/70)
[4]
Apabila segala pujian itu diberikan kepada Allah, manusia perlu berfikir
apabila sesuatu kepujian yang mahu diberikan kepada seseorang, perlu diingatkan
bahawa segala perkara yang berlaku, di sebaliknya ada Allah.
[5]
Perkataan الحمد—dimasuki Alif dan
Lam, ia memberi maksud الاستغراق, iaitu mencakupi
segala sesuatu. Itu sebabnya perkataan الحمد لله
diterjemah sebagai segala puji bagi Allah. (Shihab:1/27)
[6]
Bacaan الحمد لله adalah bacaan yang
afdal ketika memulakan doa. Dalam hadis, Nabi saw ada bersabda;
جَابِرَ بْنَ
عَبْدِ اللَّهِ، يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَقُولُ: «أَفْضَلُ الذِّكْرِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَفْضَلُ
الدُّعَاءِ الحَمْدُ لِلَّهِ» - الترمذي, 3383
Zikir yang paling afdhal adalah LA ILAHA ILLA-LLAH. Doa
yang paling afdhal adalah ALHAMDULILLAH
رَبِّ
الْعَالَمِينَ (2) |
[1] Asal makna رب adalah tuan. Dalam hadis, ada Nabi saw berkata:
(أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا)
“(tanda kiamat) bahawa hamba melahirkan tuannya”
Namun, perkataan
رب diterjemah oleh Hamka sebagai PENGASUH.
Perkataan ini merangkumi makna mencipta dan mengurus agar segala ciptaan itu
bergerak dengan baik. Kalau diumpamakan
seperti manusia, ia diciptakan daripada air mani, kemudian menjadi kumpalan
darah. Dan semua itu diasuh oleh Allah sehingga dia menjadi manusia, dan manusia
itu menjalani kehidupannya seperti biasa. (Hamka:1/71)
Menurut
Shihab pula, perkataan رب
bermakna tarbiah, iaitu mengarahkan sesuatu tahap demi tahap menuju
kesempurnaan kejadian dan fungsinya.
Jika
difahami sebegini, sebarang perkara yang kita tidak suka berlaku pada diri kita
tidak bermakna itu adalah keburukan bagi kita. Contohnya, seorang bapa yang
memukul anaknya. Memukul bukan untuk memberi kehancuran, tetapi untuk mendidik
dan mentarbiah agar mencapai kesempurnaan. (Shihab:1/30)
Menurut al-Qurtubi pula, perkataan رب itu mengandungi maksud:
وَالرَّبُّ:
الْمُصْلِحُ وَالْمُدَبِّرُ وَالْجَابِرُ وَالْقَائِمُ
“mengelokkan, mentadbir, menampal kekurangan dan
melaksanakan” (al-Qurtubi:1/137)
[2] Perkataan العالمين
adalah kata jamak bagi perkara العالم.
Ia berakar dari kata علم yang bermakna ILMU
dan ALAMAT.
Setiap
makhluk itu mempunyai perbezaan antara satu dan yang lain. Untuk mengetahui
perbezaan itu, perlu kepada ILMU dan ALAMAT.
Setiap
makhluk yang hidup dan bergerak itu mempunyai ALAM masing-masing; ada alam
malaikat, alam manusia, alam roh dan sebagainya.
Justeru, penggunaan kata العالمين
amat luas penggunaan dan pemaknaannya. Semua hal ini bermaksud, ia di bawah
kawalan dan taklukan Allah. Semua itu di dalam tarbiyah Allah. (Shihab:1/32)
[3]
Perkataan العالمين ada dua maksud;
A.
Semua
jenis makhluk, sama ada manusia, malaikat, jin dan syaitan.
B.
Hanya
dikhususkan kepada manusia sahaja. Ini melihat kepada firman Allah;
قَالُوٓاْ
أَوَلَمۡ نَنۡهَكَ عَنِ ٱلۡعَٰلَمِينَ (79) - الحجر
Mereka
menjawab: "Bukankah kami telah melarangmu jangan menerima sebarang tetamu
dari orang ramai (atau memberi perlindungan kepada mereka)?" (Hamka:1/71)
Ayat
ini adalah kisah berkaitan dengan larangan kaum Nabi Luth daripada Nabi Luth
menerima sebarang tetamu. Tetapi, Nabi Luth tetap menerima tetamu yang merupakan
tiga orang malaikat yang berupa dengan rupa manusia.
Dan juga firman Allah:
لِيَكُونَ
لِلْعالَمِينَ نَذِيراً (1) - الفرقان
Supaya dia menjadi pemberi pengajaran kepada alam
Kalau alam itu termasuk juga binatang, ia tidak
selaras dengan ayat ini. Hal ini kerana, binatang tidak dapat pengajaran pun.
(al-Qurtubi:1/ 138)
C.
Kata AL-ZUJAJ, semua makluk yang diciptakan oleh Allah
di dunia dan akhirat adalah alam. (al-Qurtubi:1/138)
[4] Tuhan mentadbir Alam, bukan dibatasi kepada baik
dan buruk; tetapi menjadikan baik dan buruk sebagai pengimbang terhadap rahmat
yang Allah curahkan kepada manusia yang mentadbir bumi.
[5]
Perkataan الحمد لله رب العالمين mengandungi dua sisi
makna;
A.
Ucapan
berterima kasih kepada Allah kerana segala ciptaan ini merupakan pemudahcara
kepada manusia dalam menjalani kehidupan.
وَقَالَ
اللَّهُ لِنُوحٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ:" فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي
نَجَّانا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ" –
(28) - المؤمنون
Allah berkata kepada Nabi Nuh: Katakanlah (wahai Nuh),
puji-pujian bagi Allah yang telah selamatkan kita dari kaum yang zalim”
وَقَالَ فِي
قِصَّةِ دَاوُدَ وَسُلَيْمَانَ:" وَقالا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنا
عَلى كَثِيرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ" (15) - النمل
Qisah
Nabi Daud dan Sulaiman: kedua-dua ini berkata: puji-pujian bagi Allah yang
telah melebihkan kami terhadap ramai dari kalangan hambaNya yang beriman”
B.
Ucapan
memuji kepada Allah kerana kekaguman terhadap kehebatan Allah dalam mencipta
dan mengurus alam. (Shihab:1/33)
وَلَئِنْ
سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ
بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ
لَا يَعْقِلُونَ (63) – العنكبوت
Jika kamu tanya mereka, siapakah yang turunkan air
dari langit, lalu dengannya menghidupkan bumi selepas mati, pasti mereka menjawab:
Allah. katakanlah, puji-pujian bagi Allah, bahkan ramai mereka tidak berakal
الرَّحْمنِ
الرَّحِيمِ (3) |
[1] Menjadi kebiasaan dalam ayat al-Quran bahawa setelah
menyebut berkenaan sesuatu perkara, maka dikaitkan dengan mana-mana nama Allah
yang selaras dengan maksud ayat. Contohnya;
إِنَّمَا
حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ
بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ
عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (173) - البقرة
Demikian juga pada
ayat ini, bahawa setelah Allah menyebut berkenaan kekuasaanNya yang mentadbir
sekelian Alam, maka Dia pun berkata bahawa Dia bersifat AL-RAHMAN dan AL-RAHIM.
[2]
Apabila kita mendengar orang yang berkuasa, perasaan kita terhadapnya adalah
takut, bukan sayang. Justeru, bagi
memastikan perasaan sayang kita kepada Allah itu mekar di dalam hati, maka
dalam pada Allah menyebut kekuasaan-nya yang mentadbir sekalian alam, kita
perlu kekal merasai sayang kepadaNya.
Ini
dalam tasawwuf disebut sebagai الخوف والرجاء, iaitu takut dan harap. Takut
diberikan azab, harap diberikan syurga; takut dengan kemurkaanNya, harap akan
rahmat dan kasih sayangNya.
[3]
Apabila takut, sikap kita terhadap orang yang kita takuti itu berbeza dengan
orang yang kita sayang.
Contohnya
sikap kita terhadap polis. Di depan polis, kita tidak melangggar lampu merah.
Tetapi, di belakang polis kereta langgar lampu merah.
Berbeza
kalau kita sayang. Contoh kita sayang kepada ibu kita. Sama ada di depan atau
di belakang pandangan ibu kita, kita tidak akan melakukan kejahatan terhadap
ibu kita.
Maka
demikianlah perasaan kita terhadap Allah. Jika kita takut, tahap keikhlasan
kita kepada Allah adalah rendah. Apabila wujud perasaan sayang kepada Allah,
tahap perasaan kita kepada Allah meningkat.
[4]
Kupasan Buya Hamka pula, dalam pada Allah menampilkan kekuasaan-Nya yang
mentadbir sekalian alam, di sebaliknya terkandung sayang Allah kepada manusia.
Hal ini kerana, manusia tidak akan berada dalam selesa jika alam ini berbolak
balik, jika alam ini sentiasa ditimpa huru-hara. Semua ini adalah kerana sayang
Allah kepada hamba-Nya. (Hamka:1/72)
[5]
Secara tersirat, ia ada kaitan dengan hadis;
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، يَبْلُغُ بِهِ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
«الرَّاحِمُونَ يَرْحَمُهُمُ الرَّحْمَنُ ارْحَمُوا أَهْلَ الْأَرْضِ يَرْحَمْكُمْ
مَنْ فِي السَّمَاءِ» - ابو داود, 4941
Daripada
Abdullah bin Amru yang perkataan nabi saw sampai kepadanya: Orang yang saling
berkasih sayang akan disayangi oleh Tuhan yang maha penyayang. Sayangilah
penduduk dunia, mereka yang berada di langit akan sayangi kamu”
Iaitu,
apabila Allah mencipta langit dan bumi, langit dan bumi itu perlu dipenuhi
dengan rasa sayang dan kasih. Apabila langit dan bumi itu diciptakan oleh Allah
kerana sayang Allah, manusia perlu menjalani kehidupan sesama manusia dengan
kasih sayang.
[6]
Perkataan الرحمن dan الرحيم berakar dari kata رحم.
Menurut pakar bahasa, sebarang perkataan yang berakar kata رحم, ia ada kaitan dengan kelembutan, kasih sayang dan kehalusan.
(Shihab:1/36)
PENGAJARAN |
[1]
Segala puji-pujian itu hanya layak bagi Allah. Oleh itu kalau kita sendiri di
puji-puji orang, janganlah lupa bahawa yang empunya puji itu ialah Allah, bukan
kita.(Hamka:1/71)
[2]
Manusia perlu memikirkan kasih sayang Allah dengan mencipta dan mengatur alam
ini. Dengan itu, manusia perlu berkasih sayang sesame makhluk di bumi. apabila
ada kasih sayang sesame makluk, maka makhluk di langit mendoakan kasih sayang
tersebar di atas muka bumi.
No comments:
Post a Comment