AL-FATIHAH 1
بِسْمِ اللَّهِ
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (1)
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
PENGENALAN |
[1]
Bismillah adalah satu ayat daripada semua surah kecuali surah البراءة. Ini adalah pendapat majoriti ulama, seperti Ibnu Abbas, Ibnu
Umar, Ibnu Al-Zubair, Abu Hurairah dan Ali. Dari kalangan tabiin pula seperti
'Ata, Tawus, Said bin Jubair, makhul dan al-Zuhri. Dalam kalangan ulamak
mazhab, seperti imam Syafi'i dan Ahmad bin hambal.
Mengikut
pendapat Imam Malik dan Imam Abu Hanifah, Bismillah bukan salah satu ayat
daripada semua surah termasuk Al-Fatihah. (Kathir:1/116)
[2]
Setiap surah di mulai dengan bismillah, seakan-akan Allah mahu mengajar kepada
umat Islam bahawa setiap permulaan pekerjaan hendaklah diasaskan atas nama
Allah.
Nabi
Muhammad disuruh menyampaikan wahyu, itu juga atas nama Allah. Sebarang ucapan
yang keluar dari mulut baginda, bukanlah semata-mata atas kehendak diri
baginda, tetapi atas perintah dari Allah. (Hamka:1/67)
[3]
Ayat yang mula-mula sekali diturunkan adalah اقرا باسم
ربك الذي خلق, makanya dari sudut pengamalan, Allah membuktikan itu melalui
Al-Quran sendiri, iaitu apabila mahu memulakan membaca Al-Quran, perlu membaca
bismillah. Ia dimulai dengan membaca surah al-fatihah. (Shihab:1/11)
بِسْمِ
اللَّهِ |
[1]
Menurut Buya Hamka, perkataan Allah dalam bahasa Melayu kuno dapat diertikan
sebagai dewa dan Tuhan.
Buya
Hamka menukilkan kupasan Raghib al-Asfahani, bahawa perkataan Allah adalah dari
perkembangan dari kalimah الإله yang kalau hendak
menyebut banyak Tuhan mereka pakai kata jamak الآلهة.
(Hamka:1/67)
[2]
Raghib Al-Asfahani juga menyatakan, sejak dahulu orang Arab itu di dalam hati
sanubarinya mereka tidak mengakui tauhid uluhiyyah, sehingga mereka sekali-kali
tidak memakai kalimah Allah untuk yang selain dari zat yang maha esa. Dan
mereka tidak mahu menyebutkan Allah untuk beratus-ratus berhala yang mereka
sembah. (Hamka:1/68)
[2]
Kata Hamka, kepercayaan akan adanya zat yang maha kuasa adalah sama tumbuh
dengan akal manusia. Namun ada sebahagian besar mereka menggambarkan tuhan itu
sebagai sesuatu yang amat ditakuti atau menakutkan, seram dan kejam yang orang
terpaksa memujanya oleh kerana takut akan murkanya. (Hamka:1/69)
Dengan
sebab itu, orang Hindu Bali, walaupun mereka menyembah berbagai berhala, namun
mereka tetap percaya kepada SANG HYANG WIDHI yang bermaksud yang maha esa.
Kepercayaan agama Hindu pun sampai kepada puncak tertinggi sekali, iaitu kepada
SANG HYANG TUNGGAL. (Hamka:1/69)
Begitu
juga penemuan batu bersurat Terengganu yang ditulis dengan huruf Arab, lebih
kurang 1303 masihi, kalimah Allah telah diertikan dengan DEWATA MULIA RAYA.
(Hamka:1/68)
[3]
Perkataan اسم berasal dari akar
kata yang sama, iaitu السمو yang bermakna tinggi;
dan perkataan السمة yang bermakna tanda.
Kata
SHIHAB, memang lama menjadi tanda bagi sesuatu usaha harus dijunjung tinggi.
(Shihab:1/13)
[4]
Menurut Al-Zamakhsyari dan ramai ulama tafsir, orang-orang Arab sebelum
kehadiran Islam, mereka memulai pekerjaan mereka dengan menyebut nama Tuhan
mereka, seperti بسم اللات وبسم العز, sementara bangsa-bangsa lain memulai
dengan menyebut nama raja atau penguasa mereka. (Shihab:1/13)
Islam
pula mengajar, semua tuhan tuhan yang mereka sembah itu adalah palsu. Justeru
perlu kepada Tuhan yang sebenar, iaitu Allah. Makanya Islam mengajar agar
segala perbuatan yang baik, di mulai dengan membaca nama Allah.
Sebab
itu kita berjumpa dalam hadis, antara perkara yang diajar oleh nabi adalah,
apabila memulai tidur, kita membaca doa;
عَنْ
حُذَيْفَةَ، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا
أَخَذَ مَضْجَعَهُ قَالَ: «اللهُمَّ بِاسْمِكَ اللهُمَّ أَحْيَا وَأَمُوتُ» -
السنن الكبري, النسائي, 10516
"Dengan
nama engkau aku hidup, dengan nama engkau aku mati"
Semua
ini terkandung di dalam maksud firman Allah;
قُلْ إِنَّ
صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (162) -
الأنعام
Katakanlah:
"Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah
untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
Begitu
juga, ketika makan. Dalam hadis, nabi ada berkata;
عن عُمَرَ بْنَ أَبِي
سَلَمَةَ، يَقُولُ: كُنْتُ غُلاَمًا فِي حَجْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَكَانَتْ يَدِي تَطِيشُ فِي الصَّحْفَةِ، فَقَالَ لِي
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَا غُلاَمُ، سَمِّ اللَّهَ،
وَكُلْ بِيَمِينِكَ، وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ» - البخاري, 5376
“wahai budak, baca nama Allah, makan dengan tangan kanan kamu
dan makan makanan yang paling hampir dengan kamu”
Ketika setubuh. Dalam hadis, nabi saw bersabda:
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ، يَبْلُغُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَوْ
أَنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا أَتَى أَهْلَهُ قَالَ بِاسْمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ
جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا، فَقُضِيَ
بَيْنَهُمَا وَلَدٌ لَمْ يَضُرُّهُ» - البخاري, 141
“kalau
seseorang kamu datangi isterinya, dia membaca: dengan nama Allah, Ya Allah,
jauhikan kami dari syaitan dan jauhi syaitan akan apa yang telah kamu rezekikan
kepada kami. Dia diberikan anak antara kedua-duanya mereka yang syaitan tidak
dapat memudharatkannya”
الرَّحْمَنِ
الرَّحِيمِ (1) |
[1]
Memandangkan dalam masyarakat manusia, Tuhan difahami sebagai menakutkan,
makanya Al-Quran memperkenalkan Allah dalam bentuk yang pemurah dan penyayang.
(Hamka:1/70)
[2]
Dalam banyak-banyak nama Allah, hanya dua nama ini yang disebut dan diminta
agar diulang setiap masa. Kedua-dua nama ini, mempunyai daripada akar kata yang
sama, iaitu رحم. Menurut Shihab,
kemungkinan kedua sifat ini dipilih kerana sifat itulah yang paling dominan.
Hal ini ditegaskan oleh Allah dalam ayat;
وَرَحْمَتِي
وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ
(156) - الأعراف
"rahmatKu
meliputi tiap-tiap sesuatu" (Shihab:1/21)
[3] Dalam bahasa melayu, apabila disebut rahim,
yang terbayang dalam fikiran adalah peranakan. Apabila disebut Rahim, maka yang
dapat terlintas dalam benak adalah ibu dan anak dan ketika itu dapat terbayang
betapa besar kasih sayang yang dicurahkan sang ibu kepada anak.
Sudah
pasti tidak boleh dibandingkan antara kasih sayang ibu kepada anak berbanding
kasih sayang tuhan kepada hamba. Dalam hadis—Umar bin al-Khattab berkata:
عَنْ عُمَرَ
بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: قَدِمَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَبْيٌ، فَإِذَا امْرَأَةٌ مِنَ السَّبْيِ قَدْ تَحْلُبُ
ثَدْيَهَا تَسْقِي، إِذَا وَجَدَتْ صَبِيًّا فِي السَّبْيِ أَخَذَتْهُ،
فَأَلْصَقَتْهُ بِبَطْنِهَا وَأَرْضَعَتْهُ، فَقَالَ لَنَا النَّبِيُّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَتُرَوْنَ هَذِهِ طَارِحَةً وَلَدَهَا فِي النَّارِ»
قُلْنَا: لاَ، وَهِيَ تَقْدِرُ عَلَى أَنْ لاَ تَطْرَحَهُ، فَقَالَ: «لَلَّهُ
أَرْحَمُ بِعِبَادِهِ مِنْ هَذِهِ بِوَلَدِهَا» - البخاري, 5999
"Rasulullah
saw pernah memperoleh beberapa orang tawanan perang. Ternyata dari tawanan tersebut
ada seorang perempuan yang menyusui anak kecil, apabila dia mendapatkan anak
kecil dalam tawanan tersebut, maka ia akan mengambilnya dan menyusuinya, lalu
Nabi saw bersabda kepada kami: 'Menurut kamu, apakah perempuan itu bersedia
melemparkan bayinya ke dalam api?' Kami menjawab; 'Sesungguhnya ia tidak akan
bersedia melemparkan anaknya ke dalam api selama ia masih sanggup
menghindarkannya dari api tersebut' Lalu baginda bersabda: 'Sungguh, kasih
sayang Allah terhadap hamba-Nya melebihi kasih sayang perempuan itu terhadap
anaknya”
[4]
Perbezaan antara الرحمن dan الرحيم;
Satu:
Abdullah
bin al-Mubarak berkata, makna الرحمن
yang itu penyayangnya Allah yang apabila diminta, pasti Dia akan memberi.
Adapun الرحيم bawa apa bila hamba
tidak meminta, maka Dia murka.
Pendapat
ini berasaskan kepada satu sabda Nabi:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّهُ
مَنْ لَمْ يَسْأَلِ اللَّهَ يَغْضَبْ عَلَيْهِ» - الترمذي, 3373
Barangsiapa
yang tidak meminta kepada Allah, alah bakal murka kepadaNya. (Kathir:1/125)
Dua:
Pendapat
العرزمي, sifat Rahman Allah adalah diberikan
kepada semua makhluk. Hal ini berasaskan kepada beberapa firman Allah;
الرَّحْمَنُ
عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى (5) – طه
ثُمَّ اسْتَوَى
عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ فَاسْأَلْ بِهِ خَبِيرًا (59) - الفرقان
Adapun
sifat rahim Allah, dikhususkan kepada orang yang beriman sahaja. Firman Allah;
وَكَانَ
بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا (43) - الأحزاب
PENGAJARAN |
[1]
Abduh menilai bahawa penggabungan tiga kata yang menunjuk Allah yang maha esa
itu dalam ucapan basmalah, merupakan bantahan tidak langsung kepada orang-orang
nasrani yang menganut fahaman triniti. Hal ini kerana, orang nasrani memulai
doa-doa mereka dengan menyebut Tuhan bapak, Tuhan anak dan roh kudus.
Makanya
Islam datang, membantah mereka bahawa Allah yang maha esa, walaupun
nama-namaNya banyak tetapi hanya nama dan sifat yang banyak bukan zat yang
dinamai dan disifati itu.(Shihab:1/23)
Menurut
TAHIR IBNU ASYUR pula, basmalah dengan ketiga kata yang menunjukkan kepada
Allah telah dikenal jauh sebelum turunnya Al-Quran. Hal ini merujuk kepada
firman Allah berikut;
Pertama;
berkenaan nama Allah al-Rahman, Nabi Ibrahim pernah menggunakannya;
يَا أَبَتِ
إِنِّي أَخَافُ أَنْ يَمَسَّكَ عَذَابٌ مِنَ الرَّحْمَنِ فَتَكُونَ لِلشَّيْطَانِ
وَلِيًّا (45) - مريم
"
Wahai ayahku, sesungguhnya aku bimbang bahawa ayah akan kena azab dari (Allah)
Ar-Rahman disebabkan ayah menyembah yang lainnya; maka dengan sebab itu akan
menjadilah ayah rakan bagi Syaitan di dalam neraka".
Kedua:
penggunaan kata al-Rahim pula, digunakan oleh Nabi Ibrahim;
رَبَّنَا
وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ
وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
(128) - البقرة
"Wahai
Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri)
kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah
diri) kepadamu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami,
dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi
Maha Mengasihani.
No comments:
Post a Comment