SURAH AL-BAQARAH 178-179
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ
بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَى بِالْأُنْثَى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ
مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ
ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ
عَذَابٌ أَلِيمٌ (178) وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (179)
Wahai
orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman "Qisas"
(balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu:
orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan
dengan perempuan. Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya
(pihak yang terbunuh), maka hendaklah orang yang mengampunkan itu) mengikut
cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si pembunuh pula) hendaklah
menunaikan bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu
adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah
itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab
seksa yang tidak terperi sakitnya * Dan di dalam hukuman Qisas itu
ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya
kamu bertaqwa
HUBUNGAN AYAT |
|
AYAT 178 |
AYAT 179 |
Di jelaskan sifat orang yang benar-benar bertakwa, iaitu mereka perlu
mempunyai sifat kebertanggungjawaban terhadap orang-orang yang susah. Ia
merupakan cara untuk mewujudkan masyarakat yang baik. Yang semua ini
berasaskan kepada keimanan kepada Allah. |
Di jelaskan hukuman qisas untuk berhadapan dengan manusia yang tidak
bertanggungjawab dalam hubungan kemasyarakatan. Ia juga mengandungi maksud
mahu mencapai keamanan di dalam bermasyarakat. |
[1]
Dalam pada manusia beriman kepada Allah yang menjadikan mereka ada sikap
kebertanggungjawaban, sesuatu yang tidak boleh dinafikan, terdapat dari
kalangan manusia itu yang mereka ada sifat memusuhi sesama manusia, sehingga
golongan yang kuat menindas kepada golongan yang lemah.
Dalam
kalangan yang lemah pula, apabila ada dari kalangan mereka yang dibunuh, mereka
berdendam. Mereka mencari peluang untuk membalas dendam tersebut. Jika tidak
dapat membunuh si pembunuh, maka akan dibunuh kepada keluarga si pembunuh.
Apabila keadaan ini terus berlaku, sudah pasti keamanan tidak akan tercapai.
Dengan
sebab itu, Allah mendatangkan ayat berkenaan dengan hukum Qisas.
[2]
Hukuman Qisas yang ditawarkan oleh Allah ini adalah bersifat membalas terhadap
bentuk jenayah yang dilakukan oleh penjenayah, terhadap sesama orang merdeka,
sesame hamba dan sesame Wanita.
[3]
Walaupun hukuman Qisas dikenakan kepada penjenayah, tetapi semua itu berada
dalam kuasa keluarga mangsa, sama ada untuk dijatuhkan hukuman kepada si
penjenayah atau dilepaskan.
Dengan
itu, Allah mencadangkan agar keluarga mangsa bunuh lebih memilih memberi maaf
berbanding dikenakan hukuman.
[4]
Apabila diberikan kemaafan, penjenayah tidak boleh dilepaskan begitu sahaja.
Makanya, mereka perlu membayar diyat kepada keluarga mangsa.
[5]
keringanan ini diberikan oleh Allah sebagai gambaran sifat rahmat yang Allah
berikan kepada umat Nabi Muhammad saw yang tidak terdapat dalam ajaran
Nabi-nabi sebelum ini.
[6]
Namun begitu, keringanan yang diberikan tidak bermakna manusia boleh
bermudah-mudah. Makanya, jika mereka melanggar aturan yang telah ditetapkan
oleh Allah, mereka tetap akan dikenakan azab, sama ada berbentuk hukuman di
dunia dengan proses perundangan; ataupun mereka akan mendapat azab pedih di
akhirat kelak; ataupun kedua-duanya sekali.
[7]
Bagi orang yang mempunyai akal yang jernih serta ada kebijaksanaan (ulul
albab), mereka akan tahu bahawa Qisas adalah cara untuk menyelamatkan nyawa
ramai manusia.
[8]
Jika dihayati secara mendalam, pasti pembunuh tidak akan ulangi jenayah;
ataupun orang lain akan merasa gerun dan takut dari melakukan jenayah bunuh.
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا |
[1]
Ayat ini diturunkan setelah nabi hijrah ke Madinah, dan sebelum tercetus perang
Badar, iaitu sebelum tahun ke-2 hijrah.
Memandangkan ayat ini diturunkan di Madinah,
sudah pasti terdapat keperluan kepada hukum. Antara hukum yang Allah wajibkan
ketika itu adalah Qisas. Dengan itu tidak hairan Allah muliakan ayat dengan
seruan: “Wahai orang-orang yang beriman”
[2]
Ayat ini diturunkan sebelum turunnya firman Allah:
وَقَاتِلُوا
فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ
لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (190) - البقرة
“Berperanglah
kamu di jalan Allah terhadap orang yang memerangi kamu, dan jangan kamu
melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak suka orang yang melampaui batas”
[3]
Menurut IBNU ASYUR, sebelum Allah berbicara tentang serangan luar terhadap
Madinah, antara perkara yang penting perlu dijaga adalah keamanan di dalam
negara yang melibatkan sesama warganegara.
Dengan
sebab itu, sebelum tercetus perang Badar yang merupakan serangan dari luar
Madinah, Tuhan turunkan terlebih dahulu ayat yang berkaitan dengan keamanan
dalaman Madinah, antaranya adalah dengan kewujudan hukuman Qisas. (Asyur:2/134)
كُتِبَ
عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى |
[1]
Yang dimaksudkan dengan كتب
adalah DIWAJIBKAN. Digunakan perkataan كتب yang asal maknanya adalah كتابة, iaitu menulis.
Menurut
Usaimin, maksud كتب dari konteks ayat adalah sesuatu yang sabit yang
tidak boleh dikompromikan lagi. Sabitnya itu bersifat pasti. Contohnya seperti
firman Allah;
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى
فَاكْتُبُوهُ (282) - البقرة
Wahai Orang beriman, apabila
kamu berhutang kepada suatu masa tertentu maka hendaklah kamu tulis.
(Usaimin:2/295)
Imam
Al-Qurtubi menukilkan satu pendapat yang lemah yang menyatakan bahawa maksud
dengan كتب adalah tercatat di Luh Mahfuz.
(Qurtubi:3/64)
[2] Asal makna perkataan القصاص
berasal dari perkataan قص yang
bermaksud mengikut jejak yang telah dilalui. Dalam Surah al-kahfi ayat 64;
قَالَ ذَلِكَ
مَا كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلَى آثَارِهِمَا قَصَصًا (64)
“Nabi Musa berkata:
"Itulah yang kita kehendaki "; merekapun balik semula ke situ, dengan
menurut jejak mereka"
Bermakna
dari sudut bahasa Arab, perkataan Qisas adalah mengikuti kesan yang lalu.
Justeru makna Qisas dari sudut istilah syara' adalah, dikenakan hukuman kepada
penjenayah seperti mana yang dilakukan kepada orang lain.
Iaitu
jika penjenayah itu meninggalkan kesan luka, maka dia perlu dikenakan luka yang
sama; jika dia meninggalkan kesan patah, maka dia perlu dikenakan patah yang
sama; jika dia meninggalkan kesan mati, maka dia dikenakan hukuman mati yang
sama. (Qurtubi:3/64)
[3]
Amalan Qisas, iaitu bunuh balas adalah sesuatu yang sudah diamal dalam
masyarakat Arab sejak sekian lama. Ia tidak dijadikan sebagai sesuatu hukum
rasmi. Dengan sebab itu, pertumpahan darah berlaku sehingga tidak tercapai
keamanan.
Lalu
Islam datang, menjadikan ia sebagai undang-undang rasmi. Ia tidak boleh
dilaksanakan kecuali perlu melalui proses undang-undang. Ia diasaskan kepada iman.
Dengan sebab itu, dimulakan ayat dengan يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ
Dengan
cara begini, mewujudkan masyarakat yang baik dapat dilaksanakan. (Hamka:1/408)
[4]
Menurut HAMKA, apabila dimulakan dengan يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ, bermakna ia tidak boleh dilaksanakan
kecuali dengan proses SYURA.
Bermaksud,
proses pelaksanaan hukuman itu masih lagi berorientasi kepada penentuan ahli
keluarga, tetapi segala keputusan itu bukan dilakukan sewenang-wenangnya,
sebaliknya perlu mengikut proses perundangan dan dibuat keputusan melalui
proses penghakiman. (Hamka:1/408)
[5]
Hukum Qisas, ia adalah satu undang-undang yang telah wujud di dalam amalan
Taurat. Firman Allah;
وَكَتَبْنَا
عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ
وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ
وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ وَمَنْ لَمْ
يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (45)
“Dan
kami telah tetapkan atas mereka di dalam kitab Taurat itu, bahawa jiwa dibalas
dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung,
dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi, dan luka-luka
hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya,
maka menjadilah ia penebus dosa baginya; dan sesiapa yang tidak menghukum
dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang
zalim” [Surah Al-Mâ'idah: 45]
[6]
Asal sebab turun ayat ini adalah, di Madinah terdapat kejadian di mana Yahudi
Bani Quraizah yang jika ada seseorang dari kalangan mereka yang membunuh
seseorang Yahudi Bani Nadhir, maka dikenakan hukuman bunuh balas. Tetapi,
apabila orang Yahudi Bani Nadhir membunuh orang Yahudi Bani Quraizah, maka
hanya sekadar membayar DIYAT sahaja.
Tindakan
sebegini tidak adil. Justeru, turun ayat ini untuk menyeru agar membuktikan
bahawa Islam mengajar kesamaan yang merupakan salah satu asas bagi keadilan.
(Ibn Kathir:1/489)
[7]
Hukum bunuh yang dinyatakan dalam ayat ini adalah bunuh yang dilakukan dengan
sengaja. Jika bunuh yang dilakukan dengan tidak sengaja, itu dijelaskan dalam
surah Al-Maidah.
الْحُرُّ
بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَى بِالْأُنْثَى |
[1]
Buya Hamka ada menukilkan penjelasan AL-BAIDHAWI bahawa di zaman jahiliyah
pernah terjadi pertumpahan darah di antara dua buah persukuan Arab.
Yang
satu kabilahnya kuat dan yang satu lagi lemah. Apabila salah seorang dari
anggota kafilah kuat dibunuh oleh
individu dari kabilah yang lemah, lantaran berasa diri kuat, kabilah yang kuat akan
bersumpah mahu membalas dendam; akan bunuh balas terhadap orang merdeka,
biarpun yang terbunuh dari kalangan mereka hanya seorang hamba; Walaupun yang
terbunuh dari kalangan mereka seorang perempuan, mereka akan minta ganti nyawa
dengan seorang lelaki. (Hamka:1/407)
Justeru
dengan ayat ini, konsep keadilan diperkenalkan dengan unsur persamaan; orang
merdeka dengan orang yang mereka, hamba dengan hamba, perempuan dengan
perempuan.
[2]
AL-SYA'BI menyatakan bahawa ayat ini diturunkan berkaitan dengan perbalahan
berlaku antara dua kelompok Arab dalam kalangan orang Ansar. Salah satu kaum
itu berkata: pasti kami akan membunuh orang yang merdeka jika ia membunuh
hamba, pasti kami akan membunuh lelaki jika ia membunuh perempuan.
Walaubagaimanapun
riwayat yang dikemukakan ini tidak sabit. (Asyur:2/138)
[3]
DAKWAAN MANSUKH
PERTAMA:
IBN MUSAYYIB, AL-NAKHAIE, AL-SAURI DAN ABU HANIFAH
Ibn
Abbas menyatakan bahawa hukum yang termaktub di dalam ayat ini adalah MANSUKH
dengan ayat 45 dari Surah Al-Maidah yang menyatakan hukuman Qisas tidak
dibataskan status dan jantina. Ini pendapat yang dikemukakan oleh Sa'id bin
al-musayyab, Al-Nakhaie, al-Sauri dan Abu Hanifah.
KEDUA:
AL-QURTUBI DAN IBN ATIYYAH
Namun
pendapat ini dibantah oleh Ibnu Atiyyah dan Al-Qurtubi dengan menyatakan bahawa
ayat 45 Dalam surah Al-Maidah itu merujuk kepada hukuman yang berlaku dalam
kalangan Bani Israel. Justeru ia tidak wajar dijadikan sebagai PENASAKH kepada
hukum yang sabit di dalam syariat Islam. (Asyur:2/138)
[4]
ORANG MERDEKA BUNUH HAMBA
PERTAMA:
JUMHUR
Ayat
ini menyatakan bahawa hukuman Qisas itu berlaku jika orang merdeka membunuh
orang merdeka. Dengan itu, jika orang merdeka membunuh hamba, maka orang
merdeka itu tidak dikenakan hukuman Qisas. Ini adalah pendapat Jumhur ulama.
Alasan
mereka adalah hamba adalah barang yang boleh dijual beli sahaja. Justeru,
hukumnya adalah sama seperti berinteraksi dengan barangan yang dijual beli.
KEDUA:
MAZHAB HANAFI
Pendapat
ini dibantah oleh mazhab Hanafi. Pada mereka, orang merdeka yang membunuh hamba
tetap dikenakan hukuman Qisas juga. Mereka memegang kepada umum lafaz Dalam
surah Al-Maidah ayat 45. Ini juga adalah pendapat imam al-Sauri, Ibn Abi Laila
dan Daud.
Begitu
juga dijatuhkan hukuman bunuh balas kepada tuan yang membunuh hambanya. Ini
adalah pendapat al-Bukhari, Ali bin al-Madini dan Ibrahim Al-Nakhaie. Hujah
mereka adalah bersandarkan kepada hadis;
عَنْ سَمُرَةَ،
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ قَتَلَ عَبْدَهُ
قَتَلْنَاهُ، وَمَنْ جَدَعَ عَبْدَهُ جَدَعْنَاهُ» - ابو داود, 4515
"Barangsiapa
yang membunuh hambanya, kami akan jatuhkan hukuman mati padanya. Barangsiapa
yang memotong hidung hambanya, kami akan jatuhkan hukuman potong hidungnya
juga" (Abu Daud, hadis no: 4515)
[5]
QISAS ANTARA MUSLIM – KAFIR
PERTAMA:
JUMHUR
Jumhur
ulama berpendapat bahawa orang Islam tidak dijatuhkan hukuman Qisas jika
membunuh orang kafir. Mereka berpegang kepada sabda Nabi;
وَلاَ يُقْتَلُ
مُسْلِمٌ بِكَافِرٍ – البخاري, 111
"Orang
Islam tidak boleh dibunuh dengan sebab membunuh orang kafir" (al-Bukhari,
hadis no: 111)
KEDUA:
MAZHAB HANAFI
Pendapat
jumhur ini dibantah oleh mazhab Hanafi dengan alasan berikut;
A.
Dalam
Surah al-Maidah ayat 45, dijelaskan bahawa hukuman Qisas bersifat umum, tanpa dibataskan
anutan agama.
B.
Hadis
ini bersifat Ahad. Justeru, tidak boleh bercanggah dengan Al-Quran. Makanya,
dia ambil hukum Al-Quran dan ditinggalkan hadis Ahad tersebut. (Kathir:1/490)
[6]
QISAS ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN
PERTAMA:
AL-HASAN DAN ‘ATA
Al-Hasan
dan 'Ata mengatakan bahawa lelaki tidak dikenakan hukuman Qisas jika membunuh
perempuan. Alasan mereka adalah dengan merujuk kepada ayat ini: وَٱلۡأُنثَىٰ بِٱلۡأُنثَىٰۚ
Al-Lais
pula menyatakan yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah, suami tidak boleh
dijatuhkan hukuman Qisas jika membunuh isteri.
KEDUA:
JUMHUR
Pendapat
ini dibantah oleh jumhur ulama dengan merujuk kepada ayat ke 45, dalam surah
Al-Maidah dan sabda Nabi;
الْمُسْلِمُونَ
تَتَكَافَأُ دِمَاؤُهُمْ – ابو داود, 2751
“Orang
Islam itu darah mereka terjamin”. (Kathir:1/490)
Usaimin
ada menjelaskan bahawa, Kalau dilihat kepada zahir ayat, kita akan katakan
bahawa tidak dikenakan Qisas kepada lelaki yang membunuh perempuan. Pentaksiran
sebegini ditolak, kerana terdapat satu hadis yang diriwayatkan oleh al-bukhari
(2413), bahawa seorang lelaki Yahudi dikenakan hukuman qisas kerana telah
membunuh seorang hamba perempuan. (Usaimin:2/301)
Al-Bukhari meriwayatkan—daripada Anas bin Malik:
عَنْ أَنَسٍ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ يَهُودِيًّا رَضَّ رَأْسَ جَارِيَةٍ بَيْنَ
حَجَرَيْنِ، قِيلَ مَنْ فَعَلَ هَذَا بِكِ، أَفُلاَنٌ، أَفُلاَنٌ؟ حَتَّى سُمِّيَ
اليَهُودِيُّ، فَأَوْمَأَتْ بِرَأْسِهَا، فَأُخِذَ اليَهُودِيُّ، فَاعْتَرَفَ،
«فَأَمَرَ بِهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَرُضَّ رَأْسُهُ
بَيْنَ حَجَرَيْنِ» - البخاري,
2413
“Seorang yahudi kepit kepada seorang hamba perempuan dengan dua
batu. Ditanya kepadanya: siapa yang buat kamu begini? Apakah fulan dan fulan?
Sehingga dia menyebut nama yahudi tersebut. Perempuan itu menggelengkan
kepalanya. Lalu dibawa lelaki yahudi terbabit dan dia mengakuinya. Maka Nabi
saw pun menyuruh agar kepalanya dikepit dengan dua batu”
[7]
QISAS ANTARA ORANG RAMAI DAN SEORANG
PERTAMA:
MAZHAB EMPAT
Orang ramai tidak boleh dikenakan hukuman
Qisas jika mereka membunuh seorang. Ini adalah pendapat jumhur ulama termasuk
imam mazhab empat.
Hujah
mereka adalah merujuk kepada perkataan Saidina Umar berkenaan dengan seorang
hamba yang telah membunuhnya seramai tujuh orang. Kata Saidina Umar:
لَوِ اشْتَرَكَ
فِيهَا أَهْلُ صَنْعَاءَ لَقَتَلْتُهُمْ - البخاري, 6896
“Andai
seluruh penduduk San'a berpakat membunuhnya, sudah pasti aku akan membunuh
mereka semuanya”
Tidak
diketahui pada zaman itu seorang sahabat pun yang membantah tindakan dan
perkataan Saidina Omar tersebut. (Kathir:1/490)
Begitu
juga tindakan Saidina Ali yang telah membunuh satu jemaah dalam kalangan orang
khawarij kerana mereka telah membunuh Abdullah bin Khabbab. (Zahrah:535)
KEDUA:
AHMAD BIN HANBAL
Pendapat
ini dibantah oleh sebilangan ulama yang menyandarkan kepada pendapat Ahmad bin
Hambal, iaitu mengatakan orang ramai tidak boleh dikenakan hukuman Qisas jika membunuh
seorang.
Antara
yang menyokong pendapat ini adalah Muadz, IBN al-Zubir, Abdul Malik bin Marwan,
al-Zuhri, Muhammad bin Sirin dan Habib bin Abi Thalib. (Kathir:1/490)
فَمَنْ
عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ
بِإِحْسَانٍ |
[1]
Ayat ini membuktikan bahawa, keluarga mangsa bunuh diberikan dua pilihan;
A.
Sama
ada dia boleh bersetuju untuk si pembunuh dijatuhkan hukuman mati; ataupun,
B.
Dia
boleh memberi kemaafan kepada si pembunuh.
Dalam
perkataan yang lain, seorang pembunuh hakikatnya telah meletakkan nyawanya
berada di dalam kekuasaan keluarga mangsa bunuh. Terpulang kepada keluarga
mangsa bunuh untuk memastikan pembunuh itu hidup atau mati. (Sya'rawi:747)
Firman
Allah;
وَلَا
تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ
مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ
إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا (33)- الإسراء
“Sesungguhnya
Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut balas.”
[2]
Di dalam ayat menggunakan perkataan اخيه yang membawa maksud saudaranya (atau: adik beradik), walhal
pembunuh itu bukan ada hubungan kekeluargaan pun dengan keluarga mangsa bunuh.
Di sini menjadi dalil, saudara di dalam Al-Quran memberi maksud pelbagai;
A.
Saudara
seagama, seperti firman Allah;
إِنَّمَا
الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ
لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (10) – الحجرات
“Orang mukmin itu bersaudara”
وَاعْتَصِمُوا
بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ
عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ
بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ
فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ
تَهْتَدُونَ (103) ال عمران
“Ingatlah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu. Dulu kamu
bermusuh, lalu Allah kukuhkan antara hati-hati kamu, maka jadilah kamu dengan
nikmatNya itu bersaudara”
B.
Saudara
sekeluarga, seperti al-quran menyebut berkenaan dengan adik-beradik Nabi Yusuf.
وَجَاءَ
إِخْوَةُ يُوسُفَ فَدَخَلُوا عَلَيْهِ فَعَرَفَهُمْ وَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ (58)
- يوسف
“telah
datang saudara yusuf”
C.
Saudara
senegara, seperti apa yang dinyatakan dalam ayat ini.
[3]
Dalam ayat digunakan perkataan اخيه--saudaranya, walhal ia merujuk kepada si pembunuh. Ini memberi
maksud, Tuhan mahu keluarga mangsa bunuh melihat kepada si pembunuh itu seperti
adik beradiknya sendiri. Dengan itu akan lahir perasaan mahu memberi maaf dan
tidak berdendam.
Menurut
Syeikh Sya'rawi, seakan-akan Allah mahu menggalakkan kepada keluarga mangsa
agar memberi maaf kepada si pembunuh dengan tidak melupakan persaudaraan
keimanan. Dalam perkataan yang lain, Allah menggalakkan agar kita mendahulukan
persaudaraan keimanan berbanding persaudaraan darah. (Sya'rawi:748)
[4]
Setelah keluarga mangsa memberi maaf, maka tugas Hakim adalah menerima
pemberian maaf yang telah diberikan oleh keluarga mangsa. Maka itu maksud فَٱتِّبَاعُۢ بِٱلۡمَعۡرُوفِ.
Setelah
itu, Allah mewajibkan وَأَدَآءٌ إِلَيۡهِ
بِإِحۡسَٰنٖۗ, iaitu si pembunuh hendaklah membayar
DIYAT kepada keluarga mangsa.
Diyat
itu, wajib dibayar kepada keluarga mangsa. Hal ini disebut dalam Al-Quran;
وَمَا كَانَ
لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً
فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ
يَصَّدَّقُوا فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ
فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ
وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ
مُؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً
مِنَ اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا (92)- النساء
Dan
tidak harus sama sekali bagi seseorang mukmin membunuh seorang mukmin yang
lain, kecuali dengan tidak sengaja. Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin
dengan tidak sengaja, maka (wajiblah ia membayar kaffarah) dengan memerdekakan
seorang hamba yang beriman serta membayar "diyat"
(denda ganti nyawa) yang diserahkan kepada ahlinya (keluarga si mati), kecuali
jika mereka sedekahkan (memaafkannya). Tetapi jika ia (yang terbunuh dengan
tidak sengaja) dari kaum (kafir) yang memusuhi kamu, sedang ia sendiri beriman,
maka (wajiblah si pembunuh membayar kaffarah sahaja dengan) memerdekakan
seorang hamba yang beriman. Dan jika ia (orang yang terbunuh dengan tidak
sengaja itu) dari kaum (kafir) yang ada ikatan perjanjian setia di antara kamu
dengan mereka, maka wajiblah membayar "diah" (denda ganti nyawa)
kepada keluarganya serta memerdekakan seorang hamba yang beriman. Dalam pada
itu, sesiapa yang tidak dapat (mencari hamba yang akan dimerdekakannya), maka
hendaklah ia berpuasa dua bulan berturut-turut; (hukum yang tersebut) datangnya
dari Allah untuk menerima taubat (membersihkan diri kamu). Dan (ingatlah) Allah
Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. [Surah An-Nisâ': 92]
Dalam
ayat ini secara terang Allah berkata: وَدِيَةٞ
مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰٓ أَهۡلِهِۦٓ إِلَّآ أَن يَصَّدَّقُواْۚ, iaitu
diyat itu diserahkan kepada keluarga mangsa. Pihak kerajaan tidak mempunyai
sebarang hak terhadap diyat tersebut kecuali jika disedekahkan oleh keluarga
mangsa.
[4]
Ulama berbeza pendapat kadar bayaran diyat;
a.
Imam
Syafii menetapkan diyat bagi seorang lelaki Muslim yang merdeka adalah 100 ekor
unta.
b.
Imam
Malik menyatakan kadar di hati tu salah satu dari tiga perkara; unta, emas atau
perak.
Imam
ibnu al-Munzir menyatakan dia seorang lelaki Muslim yang merdeka adalah 100
ekor unta, itu adalah ketetapan pada setiap zaman. Hal ini kerana melihat apa
yang telah difardukan oleh Rasulullah. (Qurtubi:3/85)
[5]
SHIHAB menyatakan bahawa, apabila ada perkataan فَٱتِّبَاعُۢ
بِٱلۡمَعۡرُوفِ, membuktikan bahawa agama tidak memaksa
kepada keluarga memberi maaf, kerana pemaafan yang dipaksakan adalah satu
keburukan. (393)
ذَلِكَ
تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ |
[1]
Apabila Tuhan mengatakan "rahmat" dalam ayat ini, ia memberi maksud
bahawa sistem ini ditawarkan untuk melahirkan persaudaraan yang kuat serta mewujudkan
masyarakat yang baik.
[2]
Ibnu Katsir pula menafsirkan, yang dimaksudkan dengan keringanan dari Allah
adalah kewujudan sistem diyat. Hal ini tidak wujud dalam syariat nabi-nabi
sebelum Nabi Muhammad. Berkata Ibn Abbas;
كتب على بني اسرائيل القصاص في القتلى ولم يكن فيه العفو
Allah
wajibkan kepada Bani Israel hukuman Qisas dalam kesalahan pembunuhan tanpa ada
pada mereka kemaafan. (Kathir:1/491)
Menurut
Syeikh Sya'rawi, dalam Taurat, ada hukuman bunuh balas tetapi tidak ada hukuman
diyat. Dalam Injil pula, tidak ada hukuman bunuh balas dan tidak ada hukum
Diyat. Dalam syariat Islam pula, kedua-dua hukum ini wujud. Ini menjadi dalil
bahawa Islam adalah agama yang sempurna dan merangkumi. (Sya'rawi:750)
[3]
Kata Usaimin, orang Yahudi mewajibkan Qisas. Iaitu apabila seseorang itu telah
membunuh, lalu hukuman yang dikenakan kepadanya adalah bunuh balas tanpa
sebarang kompromi lagi.
Hal
ini berbeza dengan syariat Islam. Iaitu walaupun telah sabit kesalahan
membunuh, tetapi hukuman yang dikenakan kepadanya tidak bersifat mandatori,
bahkan masih lagi terbuka peluang untuk dimaafkan. Maka itu yang dimaksudkan
“takhfif” dan “rahmat”, iaitu keringanan dari Allah dalam pada tidak
menafikan kewujudan hukum. (Usaimin:2/298)
فَمَنِ
اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ (178) |
[1]
Maksud اعتدى adalah, jika setelah hukuman ditetapkan
oleh pihak Hakim, tiba-tiba ada pihak yang melanggar segala keputusan, seperti;
a.
si
pembunuh tidak membayar DIYAT kepada keluarga mangsa, atau;
b.
Setelah
keluarga mangsa memaafkan dalam mahkamah, tetapi tetap membunuh kepada si
pembunuh di luar mahkamah, atau;
c.
Keluarga
mangsa membunuh juga setelah mendapat Diyat, atau;
d.
Si
pembunuh mengulangi lagi amalan membunuh selepas diberikan kemaafan dan
pembayaran diyat. (Asyur:2/144)
Segala
tindakan sebegitu akan menyebabkan mereka mendapat azab yang pedih di akhirat
kelak.
Kata
Buya Hamka, Tuhan menawarkan azab yang pedih itu kerana tindakan tersebut
adalah jalan-jalan merosak perdamaian. (Hamka:1/410)
Dalam
surah yang lain Allah ada menyatakan bahawa Allah berdendam dengan orang yang
mengulangi perbuatan setelah Allah memberikan kemaafan. Firman Allah:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ وَمَنْ قَتَلَهُ
مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ
ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ
مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ
عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو
انْتِقَامٍ (95) - المائدة
Allah
maafkan apa yang telah lalu; dan sesiapa yang mengulangi (kesalahan itu) maka
Allah akan menyeksanya; dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Berkuasa membalas
dengan azab seksa. [Surah Al-Mâ'idah: 95]
[2]
Al-Razi menyatakan bahawa, orang Yahudi menganggap bahawa hukuman bunuh adalah
bunuh balas tanpa mereka mempunyai hukuman diyat. Orang nasrani pula, mereka
tidak mempunyai hukuman qisas dan diyat. Orang Islam mempunyai kedua-duanya
sekali; iaitu dikenakan hukuman qisas, selama tidak diberikan kemaafan dari
keluarga mangsa bunuh. Jika diberikan kemaafan, pembunuh terlepas dari hukuman
mati, dan wajib baginya membayar DIYAT kepada keluarga mangsa bunuh.
Justeru,
apabila Allah menyatakan dalam ayat: "barangsiapa yang melampaui daripada
itu" ia memberi maksud, sama ada mereka mengikut cara Yahudi (melaksanakan
hukuman qisas tanpa ada diyat) atau mengikut cara nasrani (tidak melaksanakan
kedua-duanya sekali), maka itu termasuk dibawah maksud dalam ayat ini.
(Razi:5/60)
[3]
Hasan Basri ada menceritakan, bahawa seorang lelaki pada zaman jahiliyah telah
membunuh seseorang, lalu dia lari balik kepada kaumnya. Kaumnya itu datang
berjumpa dengan kaum mangsa bunuh. Lalu mereka berunding sehingga mencapai kata
sepakat untuk membayar diyat.
Keluarga
mangsa bunuh bersetuju untuk menerima diyat. Kemudian dari itu, pembunuh pula
dibunuh oleh keluarga mangsa bunuh. (Qurtubi:3/87)
[4]
Dalam ayat menyebut: فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ, yang termasuk maksud azab yang pedih adalah azab
yang dikenakan semasa di dunia.
Dalam
perkataan yang lain, jika mereka masih lagi mengulangi amalan jenayah membunuh,
ketika itu diserahkan kepada pemerintah untuk dijatuhkan hukuman kepada penjenayah
tersebut. Pemerintah perlu melaksanakan hukuman yang lebih berat, yang selaras
dengan pendekatan maqasid Syariah. (Asyur:2/144)
[5]
Para ulama berbeza pendapat berkenaan dengan keluarga mangsa membunuh juga
selepas dia dibayar diyat;
a.
Imam
Syafi'i dan imam Malik berpendapat, keluarga mangsa bunuh hendaklah mengikut
proses hukuman bunuh, iaitu perlu dibuktikan bahawa membunuh dengan sengaja,
kemudian diberi peluang kepada keluarga untuk dimaafkan atau menerima diyat.
Azabnya akan diterima di akhirat kelak
b.
Qatadah,
Ikrimah dan al-Suddiy mengatakan bahawa dia hendaklah dikenakan hukuman bunuh.
Tidak ada ruang lagi bagi Hakim untuk memberi kemaafan.
c.
Hasan
Basri mengatakan, hendaklah dipulangkan semula diyat. Azab yang pedih akan
dikenakan di akhirat kelak.
d.
Omar
bin Abdul Aziz menyatakan, hal itu hendaklah dikembalikan kepada kebijaksanaan
pemerintah. (Qurtubi:3/88)
وَلَكُمْ
فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ |
[1] Allah menjelaskan maqasid di sebalik pelaksanaan hukuman
Qisas, iaitu menyelamatkan banyak nyawa. Iaitu berapa ramai orang yang mahu
membunuh terhenti dari membunuh kerana takut dijatuhkan hukuman bunuh.
(Kathir:1/492)
Menurut
SHIHAB, Semut pun melawan jika kehidupannya terancam, kalau perlu dan mampu, ia
akan membunuh yang berusaha membunuhnya. Kalau demikian sikap semut, tentu
lebih-lebih lagi manusia. Kerana itu semua peraturan perundangan
mentoleransikan pembunuhan yang dilakukan oleh siapa pun yang mempertahankan
kehidupannya.
Di
sisi lain, semua masyarakat menyiapkan senjata, paling tidak untuk
mempertahankan kehidupannya. Dalam
perkataan lain, manusia ingin mempertahankan hidupnya walaupun dengan membunuh.
(Shihab:1/395)
[2]
SHIHAB kata, perkataan الألباب adalah kata jamak bagi perkataan لب, iaitu SARI PATI bagi
sesuatu. Contohnya adalah kacang yang kulitnya menutup ISI. Isi kacang itu
disebut sebagai لب.
Justeru, SHIHAB menafsirkan maksud اولوا الألباب adalah orang-orang yang
memiliki akal murni yang tidak diselubungi kulit, iaitu kabut idea yang dapat melahirkan
kerancuan dalam berfikir. (Shihab:1/179)
Ibn kathir pula kata, Maksud
dengan Ulul Albab adalah orang yang mempunyai akal dan pemahaman serta
kesedaran yang terhasil dari pengalaman. (Kathir:1/492)
Abu
Zuhrah pula menyatakan bahawa الالباب adalah
orang yang mempunyai pemahaman akal bukan semata-mata pada perkara yang zahir
sahaja, bahkan mengetahui hakikat yang ada pada sesuatu perkara. (Zuhrah:540)
Al-Razi
pula menyatakan bahawa yang dimaksudkan Ulul Albab adalah orang yang mempunyai
akal dalam memahami akibat dan implikasi sesuatu perbuatan. (Al-Razi:5/62)
[3]
Apabila Tuhan memanggil: “Wahai Ulul Albab”, ia adalah suruhan agar manusia
yang mempunyai akal berfikir secara mendalam dan merenung terhadap pelaksanaan
hukuman Qisas. (Asyur:2/145)
Tanpa
berfikir secara mendalam, orang akan menganggap bahawa hukuman Qisas sebagai
cara menyelamatkan nyawa adalah tidak munasabah. Hal ini kerana hukuman Qisas
adalah dengan membunuh yang sudah pasti melibatkan kepada kehilangan nyawa,
sedangkan ayat ini menyatakan dengan hukuman qisas akan memberikan nyawa
(kehidupan) kepada manusia. (Usaimin:2/305)
Membunuh
bagi pesalah adalah satu nyawa. Ia dilakukan di khalayak ramai agar yang lain
merasa takut untuk melakukan pembunuhan. Justeru, hikmah disebalik qisas adalah
menghilangkan satu nyawa demi menyelamatkan banyak nyawa yang lain. Ini dibawah
maksud melakukan mudharat yang kecil demi mengelak dari berlaku mudarat yang
lebih besar.
لَعَلَّكُمْ
تَتَّقُونَ (179) |
[1]
Allah mengkaitkan ketakwaan dengan pelaksanaan hukuman Qisas. Ia memberi
maksud, usaha untuk mencapai keamanan adalah salah satu dari amalan orang yang
bertaqwa. Orang yang tidak berusaha ke arah pelaksanaan keamanan, status
ketaqwaannya itu diragui.
Menurut
HAMKA, untuk mencapai keamanan, perlu kepada dua:
a.
undang-undang
negara
b.
membina
ketaqwaan pada diri individu rakyat.
Justeru,
HAMKA tafsirkan maksud taqwa di sini pada makna yang (b). (Hamka:1/411)
[2]
Ada pula mendapatkan yang dimaksudkan dengan “mudah-mudahan kamu
bertakwa”; perkataan taqwa di sini
merujuk kepada takut, iaitu mudah-mudahan kamu takut untuk mengulangi atau
melakukan hukuman jenayah.
[3] Usaimin menyatakan bahawa takut membunuh dan dibunuh
juga adalah salah satu tuntutan ketakwaan. (Usaimin:2/305)
PENGAJARAN |
[1]
Hukuman Qisas adalah hukuman yang sudah diamalkan dalam masyarakat Arab
jahiliah, bahkan turut disyariatkan dalam syariat taurat dan Injil. Islam
datang hanya meneruskan pengamalan sedia ada, tetapi dengan ditawarkan satu
sistem yang tersusun terhadap pelaksanaan hukuman Qisas tersebut.
[2]
Allah mencadangkan kepada keluarga mangsa bunuh bahawa memberi maaf kepada si
pembunuh. Jika dilihat di dalam banyak ayat Al-Quran, memberi maaf itu amat
terpuji di sisi Allah.
وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ
فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ
يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ
لِلتَّقْوَى وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا
تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (237) - البقرة
“Kamu
memberi maaf, itu lebih hampir dengan ketaqwaan”
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ
فَاحْذَرُوهُمْ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ
غَفُورٌ رَحِيمٌ (14) – التغابن
Jika kamu maaf, memberi keluasan dan memberi
keampunan, maka sesungguhnya Allah adalah tuhan yang maha pengampun lagi maha
penyayang”
الَّذِينَ
يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ
وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (134) – ال عمران
Orang yang memaafkan manusia, Allah suka kepada orang
yang muhsinin
وَجَزَاءُ
سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ
إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (40) – الشوري
“barangsiapa yang maaf dan membuat baik, balasannya terletak
pada Allah.
[3]
Apabila Allah menyatakan: “barangsiapa yang memberi kemaafan kepada saudaranya”,
sedangkan perkataan “saudaranya” itu merujuk kepada pembunuh, sedangkan
membunuh adalah dosa besar; ini menjadi dalil bahawa pelaku dosa besar tidak
menjadi kufur. Jika kufur sudah pasti tidak dipanggil sebagai
"saudaranya". (Usaimin:2/302)
[4]
Kata imam Al-Qurtubi, para imam sepakat bahawa tidak boleh dilaksanakan hukuman
Qisas oleh seseorang tanpa melalui proses pemerintahan. (Qurtubi:3/89)
[5]
Hukum bunuh yang hendak dilaksanakan kepada pesalah yang sabit kesalahan, imam
Abu Hanifah menyatakan bahawa hukuman itu hendaklah dilaksanakan dengan
menggunakan pedang.
Mengikut
pendapat majoriti ulama, hukuman yang dikenakan itu mengikut cara yang pelaku
lakukan kepada mangsa bunuh. Jika dia membunuh dengan cara memukul, maka
hendaklah dilaksanakan hukuman bunuh itu dengan cara memukul sama.
(Masir:1/104)
No comments:
Post a Comment