Monday, August 22, 2022

FATIHAH 4

 FATIHAH 4

 

مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)

Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).

 

HUBUNGAN AYAT

AYAT 3

AYAT 4

 

Dalam pada Allah menguasai alam, Allah tetap menampilkan dirinya sebagai Tuhan yang maha pemurah dan maha penyayang. Walaupun sifat al-Jabbar, al-Mutakabbir DLL wujud juga pada Allah, tetapi yang diangkat oleh Allah adalah الرحمن الرحيم

 

 

 

Manusia kadangkala leka dan alpa. Hanya mengingat sifat pemurah dan penyayang Allah, dibimbangi mereka merasakan tidak bersalah dalam melakukan dosa dan maksiat.

 

Makanya dalam ayat ini, Allah menampilkan kekuasaan-nya di alam akhirat.

 

 

[1] Dalam ayat 2, dijelaskan kekuasaan Allah di dunia. Dalam ayat ini (4) dijelaskan kekuasaan Allah di alam akhirat.

 

[2] Tuhan memberi infrastruktur di dunia kepada manusia agar manusia menyembahNya. Itulah sifat al-Rahman Allah. Tiba-tiba, manusia tidak akur dengan perintahNya, maka memang layak Allah tidak berikan syurga kepada mereka.

 

Manusia perlu sedar, setiap manusia akan hadapi semua ini alam akhirat kelak, iaitu berhadapan dengan kehidupan selepas dari mati.

 

مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ

 

 

[1] apabila Tuhan sebut bahawa alam ini ditadbir oleh Allah, manusia juga perlu sedar bahawa tuhan bukan semata-mata berkuasa di alam ini, bahkan kekuasaan Allah juga di alam kehidupan selepas dari mati.

 

[2] perkataan مالك bermaksud pemilik. Ada yang baca dengan ملك, iaitu raja. Hari akhirat kelak, Allah adalah raja segala raja, pemilik segala pemilik.

 

Bukan sekadar di akhirat, bahkan semasa di dunia pun, penentuan pemilikan itu adalah Allah. Firman Allah;

 

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (26) – ال عمران

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

 

[3] Kata Sya’rawi, konsep alam akhirat adalah MIZAN—pengimbang bagi kehidupan manusia. Orang yang berkuasa, apabila disebut مالك يوم الدين, mereka akan sedar bahawa semasa di dunia mereka tidak ada ruang untuk melakukan kezaliman. (Sya’rawi:1/68)

 

[4] Allah menyebut bahawa alam akhirat sebagai milik Allah. Kenapa disebut begitu? Apakah alam dunia tidak dimiliki oleh Allah?

 

Dalam ayat ke-2, sudah dijelaskan kepemilikan Allah terhadap alam dunia. Namun, dalam ayat ke-2 itu, Allah menyebut pada ayat lanjutannya dengan sifat AL-RAHMAN dan AL-RAHIM.

 

Bermakna, dalam alam dunia, Allah memberi ruangan kepada makhluk di dunia untuk bergerak bebas atas kehendak mereka sendiri.

 

Namun, pada hari akhirat kelak, manusia tidak ada kebebasan lagi dalam bertindak. Bahkan, segala pergerakan mereka terbatas dengan ketetapan Allah. Setiap pergerakan makhluk dalam pemilikan Allah. Firman Allah;

 

يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ (19)- الإنفطار

“Di hari sesuatu diri tidak dapat memiliki diri yang lain walaupun sedikit. Urusan pada hari itu diserahkan kepada Allah”

 

[5] Asal makna يوم adalah hari. Apabila sebut hari, maka ada waktu siang dan malam. Apabila ada konsep siang malam, sudah pasti ada kaitan dengan matahari.

 

Persoalannya, apakah alam akhirat nanti ada konsep siang dan malam? Hal ini kerana, antara kejadian kiamat adalah semua makhluk di alam dunia ini hancur, termasuk matahari.

 

Justeru, perkataan يوم dalam ayat ini merujuk kepada MASA atau WAKTU, bukan pemahaman hari sepertimana di dunia ini. (Shihab:1/44)

 

[6] Kata الدين sering diterjemah sebagai agama, padahal turut diterjemah juga sebagai pembalasan.

 

Hamka menjelaskan bahawa menurut Islam segala gerak-geri hidup manusia tidak lepas dari lingkungan agama, dan tidak lepas dari salah satu hukum yang lima: wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Semua perilaku ini akan diperhitungkan di hadapan Allah di akhirat kelak sebagai pembalasan. (Hamka:1/75)

 

[7] Salah satu maksud adil adalah sesuatu perbuatan mesti ada pembalasan. Kalau kita buat baik akan dibalas balik; kalau kita buat jahat, maka dibalas jahat.

 

Pembalasan ini berlaku dalam pelbagai bentuk; sama ada semasa di dunia, ataupun ketika di akhirat.

 

Allah yang maha Rahman, dia memberi nikmat untuk manusia ada kudrat untuk bergerak secara bebas. Namun, dengan sifat keadilan Allah, ditawarkan balasan baik kepada orang yang berbuat baik atas sifat rahimNya.

 

[8] Konsep alam akhirat dianggap penting untuk memastikan di dunia ini berada dalam keadaan aman. Sudahlah Allah mengurus dan mentadbir alam ini رب العالمين, maka dalam memastikan manusia tidak merosakkan alam yang telah ditadbir oleh Allah, makanya Allah mencipta satu konsep, iaitu kehidupan selepas daripada mati wujudnya pembalasan terhadap apa yang telah dilakukan semasa di dunia.

 

Apabila manusia memikirkan tentang implikasi kehidupan mereka selepas daripada mati, mereka tidak akan menjalani kehidupan mereka di dunia ini sesuka hati. Sebaliknya mereka akan berhati-hati di dalam menjalani kehidupan.

 

Jika semua manusia mengambil pengajaran terhadap konsep ini, sudah pasti keamanan akan tercapai di atas muka bumi.

 

[9] Manusia berhenti dari buat jahat ada beberapa factor:

(a)                 Kerana dia benci kejahatan.

(b)               Kerana dia takut implikasi disebalik kejahatan.

 

Contoh bagi (a) adalah seperti manusia rasa jijik terhadap najis. Justeru, najis itu tidak akan di makan, kerana dia merasa jijik.

 

Contoh bagi (b) pula, seperti orang tidak rasuah di Singapore, kerana dia takut ditangkap dan dikenakan hukuman di sana, kerana undang-undang rasuah di sana amat tegas dan berat.

 

Islam datang dengan dua pendekatan ini. Dengan sebab itu, islam menyeru manusia kepada perkara (a) dengan menanam rasa benci dan jijik terhadap dosa dan maksiat. Pendekatan (b) pula, islam mengajar dari sudut kepercayaan, iaitu azab yang dahsyat di alam selepas mati.

 

Dalam ayat ini, al-Quran memperkenalkan pendekatan (b); iaitu takut dengan balasan alam akhirat selepas mati, andai semasa di dunia melakukan kejahatan.

 

PENGAJARAN

 

[1] Dalam ayat lepas, Allah sebut kekuasaannya yang mentadbir sekelian alam. Mendengar berkenaan kekuasaanNya, kita rasa takut.

 

Lalu, Allah menyebut sifatNya yang Rahman dan Rahim; melahirkan rasa sayang dan kasih kepadanya.

 

Di sini, digabungkan dua perasaan manusia terhadap Allah; iaitu TAKUT (الخوف) dan HARAP (الرجاء). Takut dengan azabNya, harap agar diberikan syurgaNya; takut dengan kemurkaanNya, harap dengan kasih sayangNya.

 

Apabila dalam diri manusia ada dua sifat ini, manusia akan taat perintah Allah. Segala perintah itu akan dibalas di hari pembalasan.

 

Apabila disebut agama, sudah pasti melibatkan halal – haram; pahala dan dosa. Selain agama, hal ini tidak dibicarakan. Dengan sebab itu, Allah namakan hari pembalasan dengan يوم الدين yang asal perkataan الدين bermakna agama.

 

[2] Ayat ini merupakan sumber utama agama yang menyatakan bahawa wujudnya alam akhirat; kehidupan selepas dari mati.

 

 

 

No comments:

Post a Comment

IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI

  IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI   وَالْحَقُّ كَمَا قَالَ شَيْخُ الْإِسْلَامِ ابْنُ تَيْمِيَةَ:   إِنَّ كُلًّا مِنَ الدَّلِيل...