BACA QURAN BAGI ORANG BERJUNUB
Berlaku khilaf dalam kalangan ulama Islam berkenaan
membaca al-Quran dalam keadaan masih berjunub dan tidak bersih dari hadas.
PENDAPAT PERTAMA: TIDAK BOLEH
Ini adalah pendapat jumhur mazhab empat. Hujah mereka
adalah seperti berikut;
SATU: Nabi tidak jawab salam kecuali setelah berwuduk
atau bertayammum.
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ: «مَرَّ رَجُلٌ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَهُوَ يَبُولُ، فَسَلَّمَ عَلَيْهِ فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ
Daripada Ibn Umar berkata: Pernah ada seorang lelaki
melintasi Nabi ketika baginda sedang buang air kecil, lalu lelaki itu memberi
salam kepada baginda, namun baginda tidak menjawab salamnya.
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: وَرُوِيَ عَنِ ابْنِ عُمَرَ، وَغَيْرِهِ، «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَيَمَّمَ ثُمَّ رَدَّ عَلَى الرَّجُلِ السَّلَامَ»
Abu Daud berkata: Diriwayatkan dari Ibn Umar dan
selainnya, bahawa Nabi bertayamum, kemudian baginda menjawab salam lelaki
tersebut” (Abu Daud, hadis no: 16)
Dan hadis:
“Al-Muhajir bin Qunfuz datang
berjumpa Nabi yang ketika itu baginda sedang buang air kecil. Dia pun memberi
salam kepada Nabi, namun baginda tidak menjawab salamnya hingga berwudhu. Kemudian
baginda meminta maaf seraya bersabda: "Sesungguhnya aku tidak suka
menyebut nama Allah kecuali dalam keadaan suci” (Abu Daud, hadis no: 17)
DUA: Hadis—daripada Ali bin Abi
Talib:
إِنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، كَانَ يَخْرُجُ مِنَ الخَلَاءِ
فَيُقْرِئُنَا الْقُرْآنَ، وَيَأْكُلُ مَعَنَا اللَّحْمَ وَلَمْ يَكُنْ يَحْجُبُهُ
- أَوْ قَالَ: يَحْجِزُهُ - عَنِ الْقُرْآنِ شَيْءٌ لَيْسَ الْجَنَابَةَ
“Rasulullah saw selalu keluar dari tempat qadha’
hajat, lalu baginda membaca al-Quran dan makan bersama kami daging, tanpa
baginda tidak terhalang dari al-Quran sedikit pun kecuali berjunub” (Abu Daud,
hadis no: 229)
TIGA: Hadis—daripada Ibn Umar bahawa Nabi saw
bersabda:
لَا تَقْرَأِ
الحَائِضُ، وَلَا الجُنُبُ شَيْئًا مِنَ القُرْآنِ
“Orang berhaid dan berjunub tidak boleh membaca
al-Quran, walaupun sedikit” (al-Tarmizi, hadis no: 131)
PENDAPAT KEDUA: BOLEH
Ini adalah pendapat al-‘Azim Abadi, Imam Malik, Ahmad
bin Hanbal, Imam Bukhari dan Imam
al-Syaukani.
Hujah mereka:
SATU: hadis ke 18 ini, iaitu Nabi saw berzikir pada
setiap masa dan ketika yang sudah pasti, ada ketika nabi sedang berhadas pun,
baginda tetap berzikir.
DUA: orang berjunub sudah ada di zaman nabi. Namun,
tidak ada satu larangan jelas dari Nabi. Hal ini adalah bukti bahawa tidak
dilarang membaca al-Quran semasa berjunub.
TIGA: Hadis Umar bin al-Khattab
كَانَ فِي قَوْمٍ
وَهُمْ يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ فَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ، ثُمَّ رَجَعَ وَهُوَ
يَقْرَأُ الْقُرْآنَ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ،
أَتَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَلَسْتَ عَلَى وُضُوءٍ؟ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ: «مَنْ
أَفْتَاكَ بِهَذَا أَمُسَيْلِمَةُ»
Ada satu kaum
membaca al-Quran. Lalu, Saidina Umar pergi qadha’ hajat. Kemudian dia kembali
dalam keadaan dia sedang membaca al-Quran. Seseorang lelaki pun berkata kepada
beliau: Wahai Amir al-Mukminin, apakah kamu membaca al-Quran walhal kamu tidak
berwuduk? Kata Saidina Umar kepadanya: Siapa yang memfatwakan hal ini kepada
kamu? Apakah Musailamah?” (Muwatta’, hadis no: 684)
EMPAT: Hadis Ibn Abbas;
أَنَّهُ بَاتَ لَيْلَةً عِنْدَ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَهِيَ خَالَتُهُ – قال : فَاضْطَجَعْتُ فِي
عَرْضِ الْوِسَادَةِ وَاضْطَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ وَأَهْلُهُ فِي طُولِهَا فَنَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى إِذَا انْتَصَفَ اللَّيْلُ أَوْ قَبْلَهُ بِقَلِيلٍ
أَوْ بَعْدَهُ بِقَلِيلٍ اسْتَيْقَظَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَجَلَسَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ بِيَدِهِ ثُمَّ قَرَأَ الْعَشْرَ
الْآيَاتِ الْخَوَاتِمَ مِنْ سُورَةِ آلِ عِمْرَانَ ثُمَّ قَامَ إِلَى شَنٍّ
مُعَلَّقَةٍ فَتَوَضَّأَ مِنْهَا فَأَحْسَنَ وُضُوءَهُ ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي
“Dia pada suatu malam bermalam di rumah Maimunah, isteri Nabi
saw, dan dia adalah ibu saudaranya dari pihak ibu.
Kata Ibn Abbas: "Aku berbaring di sisi bantal sementara
Nabi saw dan isteri baginda berbaring pada bahagian panjang (tengahnya).
“Rasulullah saw lalu tidur hingga pada tengah malam, atau
kurang sedikit, atau lewat sedikit, baginda bangun dan duduk sambil mengusap
mengantuk di wajahnya dengan tangan. Baginda kemudian membaca sepuluh ayat
terakhir dari Surah Ali-‘Imran. Kemudian berdiri menuju tempat wudhu, baginda pun
berwudhu dengan mengelokkan wudhu, lalu solat" (al-Bukhari, hadis no: 183)
LIMA:
Semua hujah
ulama yang melarang dijawab dengan jawapan berikut;
(A)
Hadis bahawa Nabi saw tidak berzikir kecuali dalam
keadaan bersih dari sebarang hadas, hadis ini bukan menyatakan larangan membaca
al-Quran semasa tidak bersih dari hadas, tetapi menggambarkan afdhal dan
keutamaan bagi orang yang membaca al-Quran, bahawa dia perlu bersih dari hadas.
(B)
Hadis Abu Daud bahawa Nabi saw tidak terhalang dari
membaca al-Quran kecuali Junub itu pula, adalah hadis doif. Hal ini kerana,
dalam sanad hadis itu ada perawi doif bernama Abdullah bin Salamah al-Kufi. Antara
yang menjelaskan kedoifan perawi ini adalah al-Imam al-Nawawi, al-Imam Ahmad,
al-Imam al-Bukhari dan al-Imam al-Syafie.
(C)
Hadis Ibn Umar
bahawa nabi tidak izinkan orang berhaid dan berjunub dari membaca al-Quran,
hadis itu mungkar kerana ada perawi mungkar bernama Ismail bin ‘Ayyash.
Dari segala kupasan dan penghujahan ini, dapat
disimpulkan dari sudut hadis, pendapat yang paling kuat adalah pendapat yang
mengatakan tidak salah membaca al-Quran dalam keadaan tidak berwuduk.
No comments:
Post a Comment