Saturday, March 12, 2022

BACA QURAN BAGI ORANG BERJUNUB

 BACA QURAN BAGI ORANG BERJUNUB

 

Berlaku khilaf dalam kalangan ulama Islam berkenaan membaca al-Quran dalam keadaan masih berjunub dan tidak bersih dari hadas.

 

PENDAPAT PERTAMA: TIDAK BOLEH

 

Ini adalah pendapat jumhur mazhab empat. Hujah mereka adalah seperti berikut;

 

SATU: Nabi tidak jawab salam kecuali setelah berwuduk atau bertayammum.

 

عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: «مَرَّ رَجُلٌ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَبُولُ، فَسَلَّمَ عَلَيْهِ فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ

Daripada Ibn Umar berkata: Pernah ada seorang lelaki melintasi Nabi ketika baginda sedang buang air kecil, lalu lelaki itu memberi salam kepada baginda, namun baginda tidak menjawab salamnya.

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَرُوِيَ عَنِ ابْنِ عُمَرَ، وَغَيْرِهِ، «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَيَمَّمَ ثُمَّ رَدَّ عَلَى الرَّجُلِ السَّلَامَ»

Abu Daud berkata: Diriwayatkan dari Ibn Umar dan selainnya, bahawa Nabi bertayamum, kemudian baginda menjawab salam lelaki tersebut” (Abu Daud, hadis no: 16)

 

Dan hadis:

 

عَنِ الْمُهَاجِرِ بْنِ قُنْفُذٍ أَنَّهُ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَبُولُ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ حَتَّى تَوَضَّأَ، ثُمَّ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ فَقَالَ "إِنِّي كَرِهْتُ أَنْ أَذْكُرَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ إِلَّا عَلَى طُهْرٍ أَوْ قَالَ: عَلَى طَهَارَةٍ"

“Al-Muhajir bin Qunfuz datang berjumpa Nabi yang ketika itu baginda sedang buang air kecil. Dia pun memberi salam kepada Nabi, namun baginda tidak menjawab salamnya hingga berwudhu. Kemudian baginda meminta maaf seraya bersabda: "Sesungguhnya aku tidak suka menyebut nama Allah kecuali dalam keadaan suci” (Abu Daud, hadis no: 17)

 

DUA: Hadis—daripada Ali bin Abi Talib:

إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، كَانَ يَخْرُجُ مِنَ الخَلَاءِ فَيُقْرِئُنَا الْقُرْآنَ، وَيَأْكُلُ مَعَنَا اللَّحْمَ وَلَمْ يَكُنْ يَحْجُبُهُ - أَوْ قَالَ: يَحْجِزُهُ - عَنِ الْقُرْآنِ شَيْءٌ لَيْسَ الْجَنَابَةَ

“Rasulullah saw selalu keluar dari tempat qadha’ hajat, lalu baginda membaca al-Quran dan makan bersama kami daging, tanpa baginda tidak terhalang dari al-Quran sedikit pun kecuali berjunub” (Abu Daud, hadis no: 229)

 

TIGA: Hadis—daripada Ibn Umar bahawa Nabi saw bersabda:

 

لَا تَقْرَأِ الحَائِضُ، وَلَا الجُنُبُ شَيْئًا مِنَ القُرْآنِ

“Orang berhaid dan berjunub tidak boleh membaca al-Quran, walaupun sedikit” (al-Tarmizi, hadis no: 131)

 

PENDAPAT KEDUA: BOLEH

 

Ini adalah pendapat al-‘Azim Abadi, Imam Malik, Ahmad bin Hanbal,  Imam Bukhari dan Imam al-Syaukani.

 

Hujah mereka:

 

SATU: hadis ke 18 ini, iaitu Nabi saw berzikir pada setiap masa dan ketika yang sudah pasti, ada ketika nabi sedang berhadas pun, baginda tetap berzikir.

 

DUA: orang berjunub sudah ada di zaman nabi. Namun, tidak ada satu larangan jelas dari Nabi. Hal ini adalah bukti bahawa tidak dilarang membaca al-Quran semasa berjunub.

 

TIGA: Hadis Umar bin al-Khattab

 

كَانَ فِي قَوْمٍ وَهُمْ يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ فَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ، ثُمَّ رَجَعَ وَهُوَ يَقْرَأُ الْقُرْآنَ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، أَتَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَلَسْتَ عَلَى وُضُوءٍ؟ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ: «مَنْ أَفْتَاكَ بِهَذَا أَمُسَيْلِمَةُ»

Ada satu kaum membaca al-Quran. Lalu, Saidina Umar pergi qadha’ hajat. Kemudian dia kembali dalam keadaan dia sedang membaca al-Quran. Seseorang lelaki pun berkata kepada beliau: Wahai Amir al-Mukminin, apakah kamu membaca al-Quran walhal kamu tidak berwuduk? Kata Saidina Umar kepadanya: Siapa yang memfatwakan hal ini kepada kamu? Apakah Musailamah?” (Muwatta’, hadis no: 684)

 

EMPAT: Hadis Ibn Abbas;

 

أَنَّهُ بَاتَ لَيْلَةً عِنْدَ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَهِيَ خَالَتُهُ – قال : فَاضْطَجَعْتُ فِي عَرْضِ الْوِسَادَةِ وَاضْطَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَهْلُهُ فِي طُولِهَا فَنَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى إِذَا انْتَصَفَ اللَّيْلُ أَوْ قَبْلَهُ بِقَلِيلٍ أَوْ بَعْدَهُ بِقَلِيلٍ اسْتَيْقَظَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَلَسَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ بِيَدِهِ ثُمَّ قَرَأَ الْعَشْرَ الْآيَاتِ الْخَوَاتِمَ مِنْ سُورَةِ آلِ عِمْرَانَ ثُمَّ قَامَ إِلَى شَنٍّ مُعَلَّقَةٍ فَتَوَضَّأَ مِنْهَا فَأَحْسَنَ وُضُوءَهُ ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي

“Dia pada suatu malam bermalam di rumah Maimunah, isteri Nabi saw, dan dia adalah ibu saudaranya dari pihak ibu.

 

Kata Ibn Abbas: "Aku berbaring di sisi bantal sementara Nabi saw dan isteri baginda berbaring pada bahagian panjang (tengahnya).

 

“Rasulullah saw lalu tidur hingga pada tengah malam, atau kurang sedikit, atau lewat sedikit, baginda bangun dan duduk sambil mengusap mengantuk di wajahnya dengan tangan. Baginda kemudian membaca sepuluh ayat terakhir dari Surah Ali-‘Imran. Kemudian berdiri menuju tempat wudhu, baginda pun berwudhu dengan mengelokkan wudhu, lalu solat" (al-Bukhari, hadis no: 183)

 

LIMA: Semua hujah ulama yang melarang dijawab dengan jawapan berikut;

 

(A)               Hadis bahawa Nabi saw tidak berzikir kecuali dalam keadaan bersih dari sebarang hadas, hadis ini bukan menyatakan larangan membaca al-Quran semasa tidak bersih dari hadas, tetapi menggambarkan afdhal dan keutamaan bagi orang yang membaca al-Quran, bahawa dia perlu bersih dari hadas.

 

(B)               Hadis Abu Daud bahawa Nabi saw tidak terhalang dari membaca al-Quran kecuali Junub itu pula, adalah hadis doif. Hal ini kerana, dalam sanad hadis itu ada perawi doif bernama Abdullah bin Salamah al-Kufi. Antara yang menjelaskan kedoifan perawi ini adalah al-Imam al-Nawawi, al-Imam Ahmad, al-Imam al-Bukhari dan al-Imam al-Syafie.

 

(C)                Hadis Ibn Umar bahawa nabi tidak izinkan orang berhaid dan berjunub dari membaca al-Quran, hadis itu mungkar kerana ada perawi mungkar bernama Ismail bin ‘Ayyash.

 

 

Dari segala kupasan dan penghujahan ini, dapat disimpulkan dari sudut hadis, pendapat yang paling kuat adalah pendapat yang mengatakan tidak salah membaca al-Quran dalam keadaan tidak berwuduk.

 

No comments:

Post a Comment

IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI

  IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI   وَالْحَقُّ كَمَا قَالَ شَيْخُ الْإِسْلَامِ ابْنُ تَيْمِيَةَ:   إِنَّ كُلًّا مِنَ الدَّلِيل...