SEJARAH NABI PAKAI CINCIN
Dalam hadis, didapati nabi saw mula-mula memakai
cincin selepas SULH AL-HUDAIBIYYAH, iaitu sebagai
RUBBER STAM pada sura-surat rasmi Nabi kepada kerajaan ‘Ajam.
Dalam
hadis—daripada Anas bin Malik berkata:
لَمَّا أَرَادَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَكْتُبَ إِلَى الرُّومِ، قِيلَ
لَهُ: إِنَّهُمْ لاَ يَقْرَءُونَ كِتَابًا إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَخْتُومًا،
«فَاتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ فِضَّةٍ، فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى بَيَاضِهِ فِي
يَدِهِ، وَنَقَشَ فِيهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»
“ketika nabi saw mahu menulis surat kepada Rom, ada
orang memberitahu baginda: mereka (orang Rum) tidak akan membaca surat kecuali
ada cop rasmi. Makanya, nabi saw pun ambil cincin dari perak, seakan-akan aku
nampak putih pada tangan baginda. Terpahat pada cincin itu: Muhammad
Rasulullah” (al-Bukhari, hadis no: 2938)
Dalam komentar al-Imam al-Sayuti, Nabi Muhammad saw
adalah orang Quraish adalah orang pertama pakai cop rasmi dalam urusan surat
menyurat.
PERMULAAN
NABI PAKAI CINCIN
Di
permulaan, nabi saw memakai cincin emas. Hal ini ditiru oleh sebilangan sahabat
nabi. Namun, selepas itu Nabi saw membuang dan menggantikan dengan cincin perak
yang terpahat tulisan “Muhammad Rasulullah”; ia sebagai cincin rasmi kerajaan.
Dalam
hadis—daripada Ibn Umar berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ أَوْ فِضَّةٍ، وَجَعَلَ فَصَّهُ مِمَّا
يَلِي كَفَّهُ، وَنَقَشَ فِيهِ: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، فَاتَّخَذَ النَّاسُ
مِثْلَهُ، فَلَمَّا رَآهُمْ قَدِ اتَّخَذُوهَا رَمَى بِهِ وَقَالَ: «لاَ
أَلْبَسُهُ أَبَدًا» ثُمَّ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ فِضَّةٍ، فَاتَّخَذَ النَّاسُ خَوَاتِيمَ
الفِضَّةِ
“Rasulullah saw memakai cincin dari emas atau perak, dan menjadi
batu cincin itu ke bahagian tapak tangan, dan terpahat padanya: Muhammad
Rasulullah”. Ramai sahabat yang meniru. Ketika nabi saw nampak perkembangan
tersebut, nabi saw membuang cincin terbabit dan berkata: “aku tidak pakainya
lagi sampai bila-bila”
Dalam tambahan
Ibn Umar:
فَلَبِسَ الخَاتَمَ
بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَبُو بَكْرٍ، ثُمَّ عُمَرُ،
ثُمَّ عُثْمَانُ، حَتَّى وَقَعَ مِنْ عُثْمَانَ فِي بِئْرِ أَرِيسَ
“Selepas Nabi
saw, cincin terbabit dipakai oleh Abu Bakar al-Siddiq, kemudian Saidina Umar,
kemudian Saidina Osman; sehingga di era Saidina Osman, cincin itu terjatuh
dalam telaga Aris” (al-Bukhari, hadis no: 5866)
NABI PAKAI CINCIN PADA JARI KECIL
Dalam hadis, Nabi saw pakai cincin pada jari
kelingking bagi tangan kiri. Dalam hadis—daripada Anas bin Malik:
كَانَ خَاتَمُ
النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي هَذِهِ، وَأَشَارَ إِلَى
الْخِنْصِرِ مِنْ يَدِهِ الْيُسْرَى
“Nabi saw selalu memakai cincin pada ini”, sambila dia
mengisyaratkan jari kelingking di bahagian tangan kanannya” (Muslim, hadis no:
2095)
Juga
didapati dalam hadis bahawa Nabi saw pakai cincin tangan kanan. Daripada
Abdullah bin Umar berkata:
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اصْطَنَعَ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ، وَجَعَلَ
فَصَّهُ فِي بَطْنِ كَفِّهِ إِذَا لَبِسَهُ، فَاصْطَنَعَ النَّاسُ خَوَاتِيمَ مِنْ
ذَهَبٍ، فَرَقِيَ المِنْبَرَ، فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ، فَقَالَ:
«إِنِّي كُنْتُ اصْطَنَعْتُهُ، وَإِنِّي لاَ أَلْبَسُهُ» فَنَبَذَهُ، فَنَبَذَ
النَّاسُ قَالَ جُوَيْرِيَةُ: وَلاَ أَحْسِبُهُ إِلَّا قَالَ: فِي يَدِهِ
اليُمْنَى
“Nabi saw
membuat cincin dari emas dan menjadikan batu cincin itu ke dalam tapak tangan.
Ramai sahabat turut sama membuat cincin dari emas. Nabi saw naiki mimbar,
baginda memuji Allah lalu berkata: Sesungguhnya aku buat ini dan aku juga tidak
akan memakainya lagi”. Baginda pun membuangnya, dan para sahabat turut sama
membuangnya. Berkata Juwairiyyah: aku tidak nampak kecuali dia (Ibn Umar)
berkata: di tangan baginda yang kanan” (al-Bukhari, hadis no: 5876)
BATU CINCIN
Cincin yang dipakai Nabi itu, batu cincinnya di
arahkan ke tapak tangan. Dalam hadis—daripada Ibn Umar berkata:
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ أَوْ
فِضَّةٍ، وَجَعَلَ فَصَّهُ مِمَّا يَلِي كَفَّهُ
“Rasulullah saw memakai cincin dari emas atau perak,
baginda jadikan batu cincin itu apa yang terekori tapak tangan baginda”
(al-Bukhari, hadis no: (5866
Batu cincin yang dipakai oleh Nabi berwarna hitam.
Dalam hadis—daripada Anas bin Malik berkata:
أَنَّ رَسُولَ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَبِسَ خَاتَمَ فِضَّةٍ فِي يَمِينِهِ، فِيهِ
فَصٌّ حَبَشِيٌّ كَانَ يَجْعَلُ فَصَّهُ مِمَّا يَلِي كَفَّهُ
Rasulullah saw pakai cincin perak pada tangan
kanannya. Padanya ada batu habsyi (warna hitam) yang baginda jadikan ia
mengiringi tapak tangan” (Muslim, hadis no: 2094)
Nabi juga pernah pakai
cincin yang batu cincinnya bukan batu, tetapi dari perak. Dalam hadis—daripada
Anas bin Malik berkata:
أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ خَاتَمُهُ مِنْ فِضَّةٍ وَكَانَ
فَصُّهُ مِنْهُ
“nabi saw memakai cincin dari perak dan batunya pun
dari perak” (al-Bukhari, hadis no: 5870)
JARI HARAM PAKAI CINCIN
Menurut al-Imam al-Nawawi, tidak ada sebarang isu
berkenaan larangan jari yang dipakaikan cincin bagi kaum wanita. Namun, larangan
itu berlaku jika pemakai itu adalah orang lelaki.
Dalam hadis, ada larangan bagi orang lelaki memakai
cincin pada jari tengah dan jari telunjuk.
Saidina Ali ada berkata:
«نَهَانِي رَسُولُ اللهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَتَخَتَّمَ فِي إِصْبَعِي هَذِهِ أَوْ
هَذِهِ» ، قَالَ: «فَأَوْمَأَ إِلَى الْوُسْطَى وَالَّتِي تَلِيهَا»
“Rasulullah saw melarang aku bahawa aku pakai cincin
pada dua jadi ini atau ini. Dia berkata: sambil Ali mengisyaratkan pada jari
tengah dan jari selanjutnya (jari telunjuk)” (Muslim, hadis no: 2095)
Dengan iti. tidak salah pakai cincin di ibu jari (ابهام) dan jari manis (البنصر) sebab tiada larangan dalam nas.
TULISAN YANG TERPAHAT PADA CINCIN
Dalam hadis yang lepas, sudah disebut bahawa pada cincin
Nabi tercatat: MUHAMMAD RASULULLAH. Cincin tersebut hilang pada era Osman bin
Affan, iaitu jatuh dalam telaga ARIS.
Menurut ceritanya, cincin yang terjatuh itu dicari
selama tiga hari, sehingga air dalam telaga pun dibuang. Tetapi tidak jumpa.
Selepas itu, Saidina Osman buat cincin baru. Terpahat
kat depan itu:
((آمن بالذي خلق
فسوَّى))
“Aku beriman dengan
tuhan yang mencipta, lalu Dia elokkan ciptaan tersebut”
Atau:
((اللهم أحيني سعيدًا وأمتني شهيدًا))
“Ya Allah, hidupkan aku
sebagai orang yang berbahagia dan matikan aku sebagai orang mati syahid”
Menurut beberapa riwayat, dikatakan sebelum itu, Saidina
Umar sudah ada cincin dia sendiri yang terpahat:
كفى بالموت واعظًا
“Memadailah
mati sebagai peringatan”
PECAT CINCIN YANG ADA
TULISAN ZIKIR SEMASA QADHA’ HAJAT
Sepertimana dalam
perbahasan bahawa hadis bab adalah MUNGKAR, menyebabkan ulama khilaf berkenaan
hukum pecat cincin ketika masuk tandas.
Dalam majmuk, al-Imam
al-Nawawi berkata:
اتَّفَقَ أَصْحَابُنَا عَلَى اسْتِحْبَابِ تَنْحِيَةِ مَا فِيهِ
ذِكْرُ اللَّهِ تَعَالَى عِنْدَ إرَادَةِ دُخُولِ الْخَلاءِ وَلا تَجِبُ
التَّنْحِيَةُ
“Para ashab kami (mazhab
syafie) sepakat bahawa disunatkan memecat apa-apa yang padanya ada zikrullah
ketika mahu masuk ke tempat qadha’ hajat. tidak wajib memecatnya”
Sandaran terhadap
hukum makruh itu kerana tiada ada satu nas yang sahih dan sarih melarang hal
ini. Justeru, dianggap makruh kerana fitrah manusia itu menghormati apa yang
dipercayai sebagai suci seperti al-Quran. Justeru, membawa ke tempat qadha’
hajat boleh dianggap tidak sopan dan bukan pada tempatnya.
Apatah lagi, setakat
ini semua hadis-hadis yang menyatakan larangan adalah doif.
Contohnya, hadis—daripada
Abdullah bin Jaafar berkata:
كَانَ النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَلْبَسُ خَاتَمَهُ فِي يَمِينِهِ وَقَالَ
كَانَ يَنْزِعُ خَاتَمَهُ إِذَا أَرَادَ الْجَنَابَةَ
“Nabi saw memakai
cincinnya pada tangan kanannya. Berkata: dia sentiasa buka cincinnya itu
apabila hendak berjunub”
Hadis ini doif
kerana ada perawi bernama ABU QATADAH, iaitu ABDULLAH BIN WAQID AL-HARRANI yang
al-Imam al-Bukhari bahawa dia mungkar al-Hadis dan Imam Ahmad bin Hanbal kata, “aku
rasa dia selalu melakukan tadlis”
Juga hadis
lain—daripada Anas bin Malik berkata:
وَقَالَ السُّيُوطِيُّ
فِي مِرْقَاةِ الصُّعُودِ أَخْرَجَهُ الْبَيْهَقِيُّ مِنْ طَرِيقِ يَحْيَى بْنِ
الْمُتَوَكِّلِ الْبَصْرِيِّ عَنِ بن جُرَيْجٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَنَسٍ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَبِسَ خَاتَمًا
نَقْشُهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ فَكَانَ إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ وَضَعَهُ
“Nabi saw
memakai cincin yang terpahat: Muhammad Rasulullah. Apabila baginda masuk ke
tempat Qadha’ hajat, baginda membukanya”
Al-Imam
al-Sayuti berkata bahawa hadis ini doif. Yang jika diperhatikan, sanad hadis terputus.
Hal ini adalah IBN JURAIJ ambil dari AL-ZUHRI walwahl ada seorang perawi yang
tergugur, iaitu ZIYAD BIN SA’AD antara mereka.
No comments:
Post a Comment