Wednesday, March 9, 2022

TAFSIR SURAH AL-BAQARAH : 174

 

 TAFSIR SURAH AL-BAQARAH : 174


إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (174)

 

“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab Suci yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya keuntungan dunia yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain dari api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan Ia tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya”

 

HUBUNGAN AYAT

AYAT 173

AYAT 174

 

Diberitahu bahawa ada beberapa jenis makanan itu adalah haram kecuali jika dharurat sahaja.

 

 

Antara sumber haram adalah menjual agama; iaitu, sanggup melakukan penyelewengan agama hanya semata-mata mahu dapat keuntungan dunia.

 

 

Disebut berkenaan senarai makanan yang haram. Namun, jika berlaku mudharat, ada keringanan hukum

 

 

Antara factor manusia tidak tahu makanan halal-haram adalah apabila para ilmuwan tidak menyampaikan hukum.

 

[1] al-Quran menjelaskan ada manusia yang menjadi orang berilmu, tetapi ilmunya bukan untuk mendapat redha Allah. Memandangkan ilmunya tidak diikat dengan factor iman, maka ilmu dia menjadi alat untuk dia selewengkan kebenaran demi mendapat keuntungan dunia.

 

[2] Penghasilan yang orang berilmu dapat dengan cara selewengkan kebenaran itu, semua itu menjadi azab jasmani bagi dirinya, iaitu menjadi bahan makanan di akhirat kelak.

 

[3] tuhan turut memberikan azab rohani, iaitu dengan tuhan tidak mahu bercakap dan tidak membersihkan mereka pada hari akhirat kelak

 

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ

                                                                              

KONTEKS AYAT

 

[1] Dalam al-Quran, ada disebut beberapa jenis orang alim dalam kalangan ahli kitab yang bergerak atas asas “periuk nasi”.

 

PERTAMA: orang alim mereka yang sanggup selewengkan kebenaran.

 

فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ (79) – البقرة

“Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu”

 

KEDUA: orang alim mereka yang campur adukkan antara kebenaran dan kebatilan

 

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (85) أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ (86) – البقرة

“patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan”

 

KETIGA: menyembunyikan kebenaran, iaitu merujuk kepada ayat ini.

 

[2] Fakhr al-Din al-Razi menukilkan riwayat dari Ibn Abbas berkata bahawa ayat ini diturunkan berkait dengan beberapa pembesar Yahudi, seperti KA’AB BIN AL-ASYRAF, KA’AB BIN ASAD, MALIK BIN AL-SOIF, HUYAY BIN AKHTAB dan ABU YASIR BIN AKHTAB. Mereka ini mengambil hadiah dari pengikut mereka.

 

Apabila Nabi saw diutuskan, mereka takut mereka tidak dapat hadiah lagi. Makanya, mereka sembunyikan kandungan taurat yang menyebut berkenaan Nabi Muhammad saw.

 

ASBAB NUZUL ini turut disebut oleh Ibn Kathir dan Ibn al-Jawzi dalam kitab tafsir masing-masing.

 

[3] Apa kandungan yang mereka sembunyikan itu?

 

Di sana terdapat beberapa penjelasan ulama dalam hal ini.

 

SATU: Ibn Abbas, Qatadah, al-Suddiy, al-Asom dan Abi Muslim menyatakan, mereka sembunyikan sifat nabi saw.

 

DUA: al-Hasan al-Basri kata, mereka menyembunyikan hukum-hukum yang termaktub dalam Taurat.

 

[4] Apakah cara yang mereka gunakan untuk sembunyikan kandungan taurat itu?

 

Menurut Ibn Abbas, mereka selewengkan kandungan taurat dan injil.

 

Pendapat Ibn Abbas ini dibantah oleh ulama mutakallimin dengan alasan bahawa kandungan taurat dan injil itu tersebar secara mutawatir. Justeru, maksud menyembunyikan dalam ayat adalah mereka menimbulkan kekeliruan terhadap makna ayat dalam taurat dan injil dengan mewujudkan takwil-takwil yang meragukan.

 

وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا

 

KONTEKS AYAT

 

[1] HAMKA dan USAIMIN kata, walaupun ayat ini menyebut “mereka membeli kebenaran dengan harga yang murah”; ia bukan semestinya merujuk kepada wang, bahkan termasuk juga jawatan-jawatan, gelaran, pangkat dan sebagainya.

 

LUGHAH

 

[1] kata SHIHAB, apabila tuhan menyebut ثَمَنًا قَلِيلًا –itu membuktikan, sebanyak mana pun harta dunia yang mereka dapat, nilainya amat sedikit jika mahu dibandingkan dengan kebenaran.  Dalam ayat lain, Allah ada kata:

 

فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ (38) - التوبة

“Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak”

 

[2] apabila ALLAH sebut “MEREKA MEMBELI”, bermaksud mereka buat apa pun, mereka mengharapkan balasan sesuatu, seperti wang, jawatan, pangkat atau sebagainya.

 

Dalam erti kata lain, mereka tidak akan mahu menyampaikan sesuatu kebenaran kecuali mereka mendapat bayaran.

 

أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ

 

KONTEKS AYAT

 

[1] apabila makan perkara haram, implikasinya adalah mendapat azab di akhirat kelak. Azab makan haram, bukan sekadar makan babi sahaja, bahkan termasuk makan haram adalah mendapat wang ekoran dari diam dari menyampaikan kebenaran.

 

[2] ayat ini menyebut salah satu kesalahan yang menjadikan pesalahnya makan api neraka. Di sana terdapat beberapa kesalahan lain yang mendapat azab yang sama.

 

إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا [النِّسَاءِ: 10]

“Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka”

 

Dalam hadis, ada dinyatakan bahawa azab dengan makan api neraka ini apabila melakukan minum air dari bekas air yang diperbuat dari perak. Daripada Ummu Salamah yang merupakan salah seorang isteri nabi saw bahawa Nabi saw bersabda:

 

الَّذِي يَشْرَبُ فِي إِنَاءِ الفِضَّةِ إِنَّمَا يُجَرْجِرُ فِي بَطْنِهِ نَارَ جَهَنَّمَ

“Orang yang minum air dari bekas air dari perak, dalam perutnya akan gelegak dengan api neraka” (al-Bukhari, hadis no: 5634

 

LUGHAH

 

[1] dari sudut اعراب, jumlah ini adalah خبر إن yang pertama. Dari sudut terjemahannya, orang yang menyembunyikan ayat Allah ini IALAH orang yang makan api neraka.

  

وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ

 

KONTEKS AYAT

 

[1] kata FAKHR AL-DIN AL-RAZI, apabila tuhan tidak mahu bercakap dan tidak mahu membersihkan mereka, itu adalah gambaran bahawa mereka hina di sisi Allah.

 

[2] Menurut USAIMIN, maksud ALLAH TIDAK BERCAKAP DENGAN MEREKA adalah bercakap dengan mereka dalam laras benci dan marah, bukan bermaksud tidak bercakap langsung. Dalilnya adalah dalam surah al-Mukminun, dijelaskan bahawa Allah bercakap dengan mereka;

 

قَالُوا رَبَّنَا غَلَبَتْ عَلَيْنَا شِقْوَتُنَا وَكُنَّا قَوْمًا ضَالِّينَ (106) رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْهَا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا ظَالِمُونَ (107) قَالَ اخْسَئُوا فِيهَا وَلَا تُكَلِّمُونِ (108) – المؤمنون

“Mereka menjawab: "Wahai Tuhan kami, kami telah dikalahkan oleh sebab-sebab kecelakaan kami, dan dengan itu menjadilah kami kaum yang sesat * Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami dari neraka ini (serta kembalikanlah kami ke dunia); setelah itu kalau kami kembali lagi (mengerjakan kufur dan maksiat), maka sesungguhnya kami orang-orang yang zalim * (Allah) berfirman: "Diamlah kamu dengan kehinaan di dalam neraka, dan janganlah kamu berkata-kata (memohon sesuatupun) kepadaKu”

 

Begitujuga dalam surah al-Hijr—dijelaskan bahawa Allah akan tanya semua mereka terhadap apa yang mereka amalkan.

 

فَوَرَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ [الحجر: 92]

“Demi Tuhanmu! Kami akan menyoal mereka (yang kafir itu) semuanya (pada hari kiamat kelak)”

 

Justeru, al-Razi kata bahawa ayat ini disebut sebagai الإستعارة iaitu sebagai Tuhan mahu gambarkan kemurkaanNya.

 

Namun begitu, al-Qurtubi ada menukilkan pendapat yang lemah yang menafsirkan bahawa maksud Allah tidak bercakap dengan mereka adalah Allah tidak hantar malaikat untuk ucap tahiyyat kepada mereka.

 

[2] Maksud وَلَا يُزَكِّيهِمْ dalam ayat, menurut ABU ZUHRAH adalah, Kalau mereka mohon maaf dengan Allah, Allah tidak akan maafkan; kalau mereka mohon mahu kembali ke dunia balik, tuhan tidak akan layan; mereka mohon agar dikeluarkan dari neraka, tuhan tidak akan layan.

 

Dalam erti kata lain, ada manusia yang mendapat syafaat di akhirat kelak. Namun, bagi ahli ilmu yang sembunyikan kebenaran, tuhan tidak bagi keizinan untuk mereka mendapat syafaat.

 

LUGHAH

 

[1] kata USAIMIN, maksud ALLAH TIDAK BERCAKAP dengan mereka dalam ayat ini adalah TIDAK BERCAKAP DENGAN PERCAKAPAN YANG ALLAH REDHA. Dalam erti kata lain, Allah bercakap juga dengan mereka, tetapi dengan percakapan yang menambahkan lagi azab “dalam jiwa mereka”

 

[4] Dalam hadis, terdapat beberapa kesalahan yang digambarkan bahawa Allah tidak mahu bercakap dan tidak mahu melihat mereka.

 

Daripada Abu Zar bahawa nabi saw bersabda:

 

ثَلَاثَةٌ لَا يُكَلِّمُهُمُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» قَالَ: فَقَرَأَهَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثَ مِرَارًا، قَالَ أَبُو ذَرٍّ: خَابُوا وَخَسِرُوا، مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: «الْمُسْبِلُ، وَالْمَنَّانُ، وَالْمُنَفِّقُ سِلْعَتَهُ بِالْحَلِفِ الْكَاذِبِ»

“Tiga golongan manusia yang Allah tidak akan bercakap dengan mereka pada hari kiamat dan tidak melihat mereka serta tidak mensucikan dosanya dan mereka akan mendapatkan siksa yang pedih”.

 

Abu Dzar berkata lagi: "Rasulullah membacanya tiga kali.

 

Abu Dzar berkata: "Mereka gagal dan rugi, siapakah mereka wahai Rasulullah?"

 

Baginda pun menjawab: "Orang yang melakukan isbal (memanjangkan pakaian), orang yang suka memberi dengan mengungkit, dan orang yang melariskan jualan dengan sumpah palsu” (Muslim, hadis no: 106(

 

وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (174)

 

KONTEKS AYAT

 

[1] azab pedih bagi orang alim yang menyembunyikan kebenaran ada dua:

 

PERTAMA: azab badan atau disebut sebagai ألم جسماني, seperti firman Allah:

 

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا (56) - النساء

"Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana"

 

KEDUA: azab dalam jiwa atau disebut sebagai الم نفسي seperti firman Allah;

 

قَالَ اخْسَئُوا فِيهَا وَلَا تُكَلِّمُونِ (108) – المؤمنون

“(Allah) berfirman: "Diamlah kamu dengan kehinaan di dalam neraka, dan janganlah kamu berkata-kata (memohon sesuatupun) kepadaKu”

 

Dalam ayat ini, dihimpunkan dua azab pedih kepada orang alim yang menyembunyikan kebenaran, iaitu mereka makan api neraka dan Allah tidak mahu bercakap dengan mereka (bercakap dalam laras benci)

 

PENGAJARAN

 

[1] Walaupun konteks ayat berkaitan dengan kaum Bani Israel atau ahli kitab, tetapi ayat ini juga difahami secara umum lafaz—ia boleh berlaku juga kepada sesiapa sahaja, termasuk umat Nabi Muhammad saw.

 

RASHID RIDHA dalam AL-MANAR menyatakan, ayat ini diturunkan berkaitan dengan orang-orang yang ada kuasa—mereka dapat menentukan halal dan haram kepada orang bawahan mereka. Apabila sesuatu penentuan mereka itu bercanggah dengan kitab suci, mereka akan kemukakan takwil-takwil tertentu agar orang bawahan mereka tertutup dari hakikat kitab suci.

  

[2] point utama yang mahu disampaikan dalam ayat ini adalah: LARANGAN MENYEMBUNYIKAN KEBENARAN. Cuma ayat menjelaskan dalam konteks Ahli Kitab yang orang-orang alim mereka sembunyikan itu ada factor “periuk nasi”.

 

[3] Orang alim mendapat jawatan dan gelaran bukan salah. Yang salah, jika jawatan dan gelaran yang dapat itu menjadikan dia tidak Amanah dengan ilmu.

 

[2] Kerosakan berlaku dalam mengamalkan agama, antaranya apabila umat tidak tahu kebenaran yang sebenar. Factor yang menyebabkan orang boleh tidak tahu kebenaran ini, antara yang bahaya adalah guru Amanah tidak Amanah dengan ilmu, iaitu SEMBUNYIKAN KEBENARAN.

 

PERBAHASAN HUKUM

 

MENGAMBIL UPAH DENGAN MENGAJAR AGAMA

 

Dalam dunia pada hari ini, terdapat beberapa keadaan bahawa ada agamawan yang makan gaji sebab mengajar agama, seperti mengajar di sekolah; ataupun mengajar di Universiti; ataupun mengajar di masjid dan surau; ataupun makan gaji sebab memegang jawatan-jawatan yang melibatkan agama seperti mufti dan sebagainya.

 

Perlu dibezakan antara dua perkara:

 

[1] Diberikan wang bukan dia minta. Ini tidak menjadi pertikaian atas keharusannya.

 

[2] meminta wang/yuran/gaji untuk mengajar agama.

 

Dalam hal [2], perlu dilihat hujah-hujah berikut;

 

PERTAMA: DALIL YANG MEMBENARKAN

 

[1] Dalam hadis, Nabi saw membenarkan mas kahwin dengan mengajar al-Quran, walhal hukum asal mas kahwin adalah wang.

 

Dalam hadis—daripada Sahl bin Sa’ad al-Sa’idi berkata:

 

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَاءَتْهُ امْرَأَةٌ، فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنِّي قَدْ وَهَبْتُ نَفْسِي لَكَ، فَقَامَتْ قِيَامًا طَوِيلًا، فَقَامَ رَجُلٌ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، زَوِّجْنِيهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكَ بِهَا حَاجَةٌ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هَلْ عِنْدَكَ مِنْ شَيْءٍ تُصْدِقُهَا إِيَّاهُ؟» ، فَقَالَ: مَا عِنْدِي إِلَّا إِزَارِي هَذَا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّكَ إِنْ أَعْطَيْتَهَا إِزَارَكَ جَلَسْتَ وَلَا إِزَارَ لَكَ فَالْتَمِسْ شَيْئًا» ، قَالَ: لَا أَجِدُ شَيْئًا، قَالَ: «فَالْتَمِسْ وَلَوْ خَاتَمًا مِنْ حَدِيدٍ» ، فَالْتَمَسَ فَلَمْ يَجِدْ شَيْئًا، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «فَهَلْ مَعَكَ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْءٌ؟» ، قَالَ: نَعَمْ سُورَةُ كَذَا وَسُورَةُ كَذَا لِسُوَرٍ سَمَّاهَا، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «قَدْ زَوَّجْتُكَهَا بِمَا مَعَكَ مِنَ الْقُرْآنِ» - ابو داود, 2111

 

“Rasulullah saw didatangi oleh seorang wanita seraya berkata: Wahai Rasulullah, aku hadiahkan diriku kepadamu”

 

Wanita tersebut berdiri lama. Tiba-tiba seorang lelaki yang berdiri dan berkata: Wahai Rasulullah, nikahkan aku dengannya jika kamu tidak berkehendak kepadanya”

 

Kemudian Rasulullah saw berkata: "Apakah kamu memiliki sesuatu yang dapat kamu berikan kepadanya sebagai mas kahwin?"

 

Orang tersebut berkata: “aku tidak memiliki sesuatu kecuali kain sarungku ini”

 

 Rasulullah saw bersabda lagi: "Apabila kamu memberikan sarungmu, maka kamu akan telanjang dan kamu tidak memiliki sarung, carilah sesuatu (untuk dijadikan mas kahwin)”

 

Lelaki itu berkata: “aku tidak mendapatkan sesuatu”

 

Beliau berkata: "Carilah (yang lain) walaupun hanya sebentuk cincin besi"

 

Kemudian lelaki tersebut mencari dan tidak mendapatkan sesuatu pun.

 

Kemudian Rasulullah saw pun  berkata kepadanya: "Apakah kamu hafal sedikit dari Al-Qur'an?"

 

Lelaki tersebut berkata: “Ya, surah ini dan surah ini”; Dia menyebutkan surah yang telah ia hafal.

 

Kemudian Rasulullah saw berkata kepadanya: "Aku menikahkanmu dengan apa yang engkau miliki (hafal) dari Al-Quran” (Abu Daud, hadis no: 2111)

 

ISTIDLAL: hadis ini menjelaskan bahawa Nabi saw menggantikan mas kahwin dari berbentuk benda kepada mengajar al-Quran.

 

[2] hadis—daripada Ibn Abbas berkata:

 

أَنَّ نَفَرًا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرُّوا بِمَاءٍ، فِيهِمْ لَدِيغٌ أَوْ سَلِيمٌ، فَعَرَضَ لَهُمْ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ المَاءِ، فَقَالَ: هَلْ فِيكُمْ مِنْ رَاقٍ، إِنَّ فِي المَاءِ رَجُلًا لَدِيغًا أَوْ سَلِيمًا، فَانْطَلَقَ رَجُلٌ مِنْهُمْ، فَقَرَأَ بِفَاتِحَةِ الكِتَابِ عَلَى شَاءٍ، فَبَرَأَ، فَجَاءَ بِالشَّاءِ إِلَى أَصْحَابِهِ، فَكَرِهُوا ذَلِكَ وَقَالُوا: أَخَذْتَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ أَجْرًا، حَتَّى قَدِمُوا المَدِينَةَ، فَقَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَخَذَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ أَجْرًا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ أَحَقَّ مَا أَخَذْتُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا كِتَابُ اللَّهِ»

 

“Beberapa sahabat Nabi saw melintas di sumber mata air yang terdapat orang yang tersengat binatang berbisa di situ. Salah seorang yang tinggal di sumber mata air tersebut datang dan berkata: "Adakah di antara kalian seseorang yang pandai menjampi? Kerana di tempat tinggal dekat sumber mata air ada seseorang yang tersengat binatang berbisa"

 

Salah seorang sahabat Nabi pergi ke tempat tersebut dan membacakan Al-Fatihah dengan upah seekor kambing. Ternyata orang yang tersengat tadi sembuh, maka sahabat tersebut membawa kambing itu kepada teman-temannya. Namun teman-temannya tidak suka dengan hal itu, mereka berkata: "Kamu mengambil upah atas kitabullah?"

 

Setelah mereka tiba di Madinah, mereka berkata: "Wahai Rasulullah, ia ini mengambil upah atas kitabullah."

 

Rasulullah saw pun bersabda: "Sesungguhnya upah yang paling berhak kamu ambil adalah upah kerana kitabullah” (al-Bukhari, hadis no: 5737)

 

ISTIDLAL: Nabi saw memberitahu keizinan mengambil upah melalui al-Quran, seperti mengajar dan berbuat jampi.

 

KEDUA: DALIL YANG MELARANG

 

[1] Hadis—daripada Ubbadah bin al-Somit berkata:

 

عَلَّمْتُ نَاسًا مِنْ أَهْلِ الصُّفَّةِ الْكِتَابَ، وَالْقُرْآنَ فَأَهْدَى إِلَيَّ رَجُلٌ مِنْهُمْ قَوْسًا فَقُلْتُ: لَيْسَتْ بِمَالٍ وَأَرْمِي عَنْهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ، لَآتِيَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَأَسْأَلَنَّهُ فَأَتَيْتُهُ، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، رَجُلٌ أَهْدَى إِلَيَّ قَوْسًا مِمَّنْ كُنْتُ أُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْقُرْآنَ، وَلَيْسَتْ بِمَالٍ وَأَرْمِي عَنْهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ، قَالَ: «إِنْ كُنْتَ تُحِبُّ أَنْ تُطَوَّقَ طَوْقًا مِنْ نَارٍ فَاقْبَلْهَا»

 

Aku mengajar ahli Suffah menulis dan membaca, kemudian terdapat seseorang memberiku hadiah sebuah busur panah.

 

Aku pun berkata: busur bukanlah sebuah harta, dan aku akan menggunakannya untuk memanah di jalan Allah. Aku akan datang kepada Rasulullah saw dan bertanya kepada baginda.

 

Kemudian aku berjumpa nabi dan aku pun berkata: “Wahai Rasulullah, seorang lelaki dalam kalangan orang yang aku ajari menulis dan membaca telah memberiku hadiah sebuah busur panah, dan busur bukanlah merupakan harta dan aku akan menggunakannya untuk memanah di jalan Allah.

 

Baginda berkata: "Apabila engkau ingin dikalungi dengan kalung dari api maka terimalah" (Abu Daud, hadis no: 3416)

 

[2] ayat al-Quran yang dibincangkan ini—Surah al-Baqarah, ayat 174.

 

PENDAPAT ULAMA

 

Dari semua dalil-dalil ini, terdapat kekhilafan pendapat dalam kalangan ulama seperti berikut;

 

PERTAMA: HARAM MENGAMBIL UPAH MENGAJAR AGAMA

 

Ini adalah pendapat al-Zuhri dan Abu Hanifah.

 

KEDUA: HARUS AMBIL UPAH MENGAJAR AGAMA SELAMA TIDAK BERSYARAT

 

Ini adalah pendapat Imam Syafie, Imam Maliki, al-hasan al-Basri, al-Sya’bi, Ibn Sirin dan sebagainya.

 

Mereka berpegang bahawa hukum asal mengambil upah untuk mengajar agama adalah harus berdasarkan sandaran hadis-hadis yang membenarkan.

 

Namun, hadis Ubbadah bin al-Somit yang mengatakan larangan itu, perbahasannya adalah seperti berikut;

 

(a)                Dari sudut sanad, dalam hadis itu ada dua perawi yang diragui status kesahihannya iaitu MUGHIRAH BIN ZIYAD dan AL-ASWAD BIN SA’LABAH.

 

(b)                Andai dianggap sahih sekalipun, hadis itu terbuka kepada pemahaman khusus. Iaitu dilihat pada konteks hadis, Ubbadah mengajar al-Quran itu kepada ahli suffah yang terkenal dengan kemiskinan dan kefakiran. Justeru, mengambil upah dari mereka sudah pasti akan memberi beban kepada mereka untuk suatu masa nanti.

 

Berkenaan ayat al-Quran, surah al-Baqarah ayat 174 pula; ia tidak bersifat larangan mutlak, tetapi larangan itu ada kaitan dengan menyembunyikan kebenaran.

 

Dalam erti kata lain, jika mengambil upah mengajar agama, tanpa pemberi upah meletakkan syarat agar sembunyikan kebenaran, maka ia tidak termasuk maksud ayat.

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

BENARKAH ALI BIN ABI TALIB KATA SUNNAH ZIARAH KUBUR HARI RAYA?

  BENARKAH ALI BIN ABI TALIB KATA SUNNAH ZIARAH KUBUR HARI RAYA? Sebelum ini admin sudah dedahkan bagaimana Jabatan Mufti Negeri Sembilan se...