Wednesday, March 23, 2022

TAFSIR SURAH AL-BAQARAH: 176

 TAFSIR SURAH AL-BAQARAH: 176

 

 ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (176)

“(Segala balasan yang buruk) itu adalah dengan sebab Allah telah menurunkan Kitab dengan mengandungi kebenaran (tetapi mereka berselisih padanya); dan sesungguhnya orang-orang yang berselisihan mengenai (kebenaran) kitab, itu sebenarnya mereka adalah dalam keadaan berpecah-belah yang jauh (dari mendapat petunjuk hidayah Allah)”

 

HUBUNGAN AYAT

AYAT 176

AYAT 175

 

Al-Kitab itu adalah benar. Tidak patut didiamkan dan tidak disampaikan.

 

Azab dahsyat diberikan kepada orang alim yang menyembunyikan kandungan al-Kitab.

 

 

PENJELASAN AYAT

 

[1] Allah menjelaskan asas dan punca sebenar mereka kena azab adalah bermula dari berpecah.

 

Manusia berpecah berpunca dari tidak mengetahui kebenaran. Manusia tidak tahu kebenaran berpunca dari orang Alim yang tidak jujur dengan pengetahuannya, sama ada dia selewengkan kebenaran atau sembunyikan kebenaran itu.

 

[2] Secara tidak langsung, tersirat makna bahawa kerosakan di dunia seperti peperangan; antara faktornya adalah tidak tahu cerita sebenar.  Antara faktornya adalah, apabila orang yang tahu tidak mahu memberitahu.

 

ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ

 

Apa sahaja yang tuhan turunkan berbentuk kitab yang membawa kebenaran, sama ada al-Quran, taurat, Injil dan sebagainya; semua ini tidak boleh disembunyikan.

 

LUGHAH

 

Perkataan ذلك بأن—perkataan باء itu adalah سببية yang memberi maksud, ayat ini menjelaskan sebab dan punca atau TA’LIL mereka kena azab begitu dahsyat.

 

وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (176)

 

[1] Orang-orang alim ahli kitab adalah punca perpecahan, kerana mereka menyembunyikan kandungan al-Kitab yang sebenar.

 

Kalau mereka jujur dengan ilmu mereka, sudah pasti perpecahan antara Islam dan yahudi/Nasrani tidak berlaku.

 

[2] Dari konteks ayat, difahami bahawa maksud ikhtilaf dalam ayat bukan ikhtilaf yang melibatkan penafsiran terhadap al-Kitab, tetapi ikhtilaf yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah berkenaan maklumat kebenaran yang disembunyikan menyebabkan manusia berpecah (Ikhtilaf); iaitu kelompok yang ikut Islam dan kelompok kekal dalam ajaran ahli kitab.

 

Menurut Usaimin, termasuk IKHTILAF yang dimaksudkan ayat adalah berpunca dari takwil-takwil yang batil sehingga jauh dari maksud yang dikehendaki oleh Allah.

 

LUGHAH

 

[1] Perkataan شقيق diterjemahkan sebagai BERPECAH. Asal maknanya adalah pisah yang bermula dari satu menjadi dua. Dalam hadis, digunakan perkataan شق yang dikaitkan dengan pelepah tamar; bermaksud membelah satu pelepah tamar sehingga menjadi dua belah.

 

Dalam hadis—daripada Ibn Abbas:

 

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِقَبْرَيْنِ، فَقَالَ: «إِنَّهُمَا لَيُعَذَّبَانِ، وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ، أَمَّا أَحَدُهُمَا فَكَانَ لاَ يَسْتَتِرُ مِنَ البَوْلِ، وَأَمَّا الآخَرُ فَكَانَ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ» ثُمَّ أَخَذَ جَرِيدَةً رَطْبَةً، فَشَقَّهَا نِصْفَيْنِ، فَغَرَزَ فِي كُلِّ قَبْرٍ وَاحِدَةً، قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، لِمَ فَعَلْتَ هَذَا؟ قَالَ: «لَعَلَّهُ يُخَفِّفُ عَنْهُمَا مَا لَمْ يَيْبَسَا» - البخاري, 218

 

[2] Asal makna بعيد adalah jauh. Namun, dalam ayat digabungkan perkataan شقاق بعيد yang diterjemah harfiyyah—perselisihan yang jauh.

 

Hal ini bermaksud, perselisihan mereka tidak dapat didekatkan lagi—gambaran perselisihan yang amat ketara.

 

PENGAJARAN

 

 

[1] Kekhilafan berlaku ini banyak factor. Antaranya adalah (a) dalam menafsirkan sesuatu kandungan ayat. (b) berlaku usaha sembunyikan kebenaran. (c) kalau dalam tradisi islam, sesuatu status hadis itu berbeza pendapat ulama dalam menentukan statusnya. Dalam Ayat ini, dijelaskan manusia berpecah yang amat ketara apabila ada pihak yang menyembunyikan kebenaran.

 

[2] Dari sini, perlu dibezakan antara dua perkara; (a) hakikat kebenaran. (b) penafsiran manusia terhadap kebenaran.

 

Manusia perlu meraikan dalam hal melibatkan penafsiran terhadap kebenaran, tetapi bertegas pada hakikat kebenaran.

 

Dalam erti kata lain, manusia perlu bertegas berkenaan ayat al-Quran. Tetapi, hormati perbezaan penafsiran manusia terhadap al-Quran.


No comments:

Post a Comment

BENARKAH ALI BIN ABI TALIB KATA SUNNAH ZIARAH KUBUR HARI RAYA?

  BENARKAH ALI BIN ABI TALIB KATA SUNNAH ZIARAH KUBUR HARI RAYA? Sebelum ini admin sudah dedahkan bagaimana Jabatan Mufti Negeri Sembilan se...