ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَ
بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ
(176)
“(Segala balasan yang buruk) itu adalah
dengan sebab Allah telah menurunkan Kitab dengan mengandungi kebenaran (tetapi mereka
berselisih padanya); dan sesungguhnya orang-orang yang berselisihan mengenai
(kebenaran) kitab, itu sebenarnya mereka adalah dalam keadaan berpecah-belah
yang jauh (dari mendapat petunjuk hidayah Allah)”
HUBUNGAN AYAT |
|
AYAT 176 |
AYAT 175 |
Al-Kitab
itu adalah benar. Tidak patut didiamkan dan tidak disampaikan. |
Azab
dahsyat diberikan kepada orang alim yang menyembunyikan kandungan al-Kitab. |
PENJELASAN AYAT
[1] Allah menjelaskan asas dan punca sebenar mereka kena azab adalah
bermula dari berpecah.
Manusia berpecah berpunca dari tidak mengetahui kebenaran. Manusia tidak
tahu kebenaran berpunca dari orang Alim yang tidak jujur dengan pengetahuannya,
sama ada dia selewengkan kebenaran atau sembunyikan kebenaran itu.
[2] Secara tidak langsung, tersirat makna bahawa kerosakan di dunia seperti
peperangan; antara faktornya adalah tidak tahu cerita sebenar.
Antara faktornya adalah, apabila orang yang
tahu tidak mahu memberitahu.
ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ
نَزَّلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ |
Apa sahaja yang tuhan turunkan berbentuk
kitab yang membawa kebenaran, sama ada al-Quran, taurat, Injil dan sebagainya;
semua ini tidak boleh disembunyikan.
LUGHAH
Perkataan ذلك بأن—perkataan باء itu adalah سببية yang memberi maksud, ayat ini menjelaskan sebab dan punca atau
TA’LIL mereka kena azab begitu dahsyat.
وَإِنَّ الَّذِينَ
اخْتَلَفُوا فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (176) |
[1] Orang-orang alim ahli kitab adalah punca perpecahan,
kerana mereka menyembunyikan kandungan al-Kitab yang sebenar.
Kalau mereka
jujur dengan ilmu mereka, sudah pasti perpecahan antara Islam dan
yahudi/Nasrani tidak berlaku.
[2] Dari konteks ayat, difahami bahawa maksud ikhtilaf dalam
ayat bukan ikhtilaf yang melibatkan penafsiran terhadap al-Kitab, tetapi ikhtilaf
yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah berkenaan maklumat kebenaran yang
disembunyikan menyebabkan manusia berpecah (Ikhtilaf); iaitu kelompok yang ikut
Islam dan kelompok kekal dalam ajaran ahli kitab.
Menurut Usaimin, termasuk IKHTILAF yang dimaksudkan ayat
adalah berpunca dari takwil-takwil yang batil sehingga jauh dari maksud yang
dikehendaki oleh Allah.
LUGHAH
[1] Perkataan شقيق
diterjemahkan
sebagai BERPECAH. Asal maknanya adalah pisah yang bermula dari satu menjadi
dua. Dalam hadis, digunakan perkataan شق yang dikaitkan
dengan pelepah tamar; bermaksud membelah satu pelepah tamar sehingga menjadi
dua belah.
Dalam hadis—daripada Ibn Abbas:
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ قَالَ: مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِقَبْرَيْنِ،
فَقَالَ: «إِنَّهُمَا لَيُعَذَّبَانِ، وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ، أَمَّا
أَحَدُهُمَا فَكَانَ لاَ يَسْتَتِرُ مِنَ البَوْلِ، وَأَمَّا الآخَرُ فَكَانَ
يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ» ثُمَّ أَخَذَ جَرِيدَةً رَطْبَةً، فَشَقَّهَا نِصْفَيْنِ،
فَغَرَزَ فِي كُلِّ قَبْرٍ وَاحِدَةً، قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، لِمَ
فَعَلْتَ هَذَا؟ قَالَ: «لَعَلَّهُ يُخَفِّفُ عَنْهُمَا مَا لَمْ يَيْبَسَا» -
البخاري, 218
[2] Asal makna بعيد adalah jauh. Namun, dalam ayat digabungkan
perkataan شقاق بعيد yang diterjemah harfiyyah—perselisihan
yang jauh.
Hal ini bermaksud, perselisihan mereka tidak dapat didekatkan lagi—gambaran
perselisihan yang amat ketara.
PENGAJARAN |
[1] Kekhilafan berlaku ini banyak factor. Antaranya adalah
(a) dalam menafsirkan sesuatu kandungan ayat. (b) berlaku usaha sembunyikan
kebenaran. (c) kalau dalam tradisi islam, sesuatu status hadis itu berbeza
pendapat ulama dalam menentukan statusnya. Dalam Ayat ini, dijelaskan manusia
berpecah yang amat ketara apabila ada pihak yang menyembunyikan kebenaran.
[2] Dari
sini, perlu dibezakan antara dua perkara; (a) hakikat kebenaran. (b) penafsiran
manusia terhadap kebenaran.
Manusia perlu
meraikan dalam hal melibatkan penafsiran terhadap kebenaran, tetapi bertegas
pada hakikat kebenaran.
Dalam erti
kata lain, manusia perlu bertegas berkenaan ayat al-Quran. Tetapi, hormati
perbezaan penafsiran manusia terhadap al-Quran.
No comments:
Post a Comment