TAFSIR SURAH AL-BAQARAH: 175
أُولَئِكَ
الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَا
أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ (175)
“Mereka itulah orang-orang yang membeli
kesesatan dengan meninggalkan petunjuk (ugama Allah), dan (membeli) azab seksa
neraka dengan meninggalkan keampunan Tuhan. Maka sungguh ajaib kesanggupan
mereka menanggung seksa api neraka itu”
HUBUNGAN AYAT |
|
AYAT 175 |
AYAT 174 |
Walaupun mereka sembunyikan kebenaran, hakikat
sebenarnya mereka sama seperti orang yang menyelewengkan juga; iaitu mencipta
persepsi bahawa kebenaran itu sebagai batil; berpahala itu sebagai suatu
dosa. |
Dijelaskan
berkenaan ahli ilmu yang tidak amanah dengan ilmu; iaitu mereka sembunyikan kebenaran. |
PENJELASAN AYAT
[1] Dalam sistem kehidupan manusia, setiap
perbuatan mesti ada implikasinya—ada akibatnya.
Justeru, akibat atau implikasi menyembunyikan kebenaran adalah azab dan
terhindar dari keampunan dosa dari Allah.
[2] Orang-orang alim dari kalangan ahli
kitab, mereka sembunyikan kebenaran nabi saw demi keuntungan diri mereka.
Dengan perilaku buruk ini, mereka layak mendapat azab.
أُولَئِكَ الَّذِينَ
اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ |
Memandangkan
orang-orang alim ahli kitab sembunyikan kebenaran, mereka dianggap sebagai sama
seperti orang yang membeli kesesatan dengan bayarannnya adalah petunjuk;
membeli azab dengan bayaran keampunan dosa.
LUGHAH
[1] Perkataan اشتروا yang diterjemah sebagai MEREKA MEMBELI, tetapi maksudnya adalah
MEREKA MEMILIH. Ia bermaksud, mereka MEMILIH KESESATAN BERBANDING PETUNJUK,
MEREKA MEMILIH AZAB BERBANDING KEAMPUNAN DOSA.
Dalam kupasan USAIMIN, digunakan perkataan اشتروا adalah untuk menggambarkan
orang yang membeli itu ada hasrat yang tinggi untuk memiliki sesuatu sehingga
sanggup membayar. Dalam erti kata lain, mereka terlalu mengharapkan keuntungan
dunia sehingga mereka sanggup memilih kesesatan berbanding petunjuk; sanggup
memilih azab neraka berbanding keampunan dosa (syurga).
[2] Perkataan الضلالة bermakna sesat. Apabila disebut sesat, bermaksud tidak jumpa
jalan sebenar; ataupun, tahu jalan sebenar, tetapi memilih untuk jalan yang
tidak benar.
RASHID REDHA kata, Sesat juga diumpamakan orang buta yang berjalan tanpa
sebarang petunjuk, sama ada tongkat atau orang yang memimpin. Orang alim ini
umpama orang yang celik, tetapi telah dibutakan dengan hawa nafsunya.
Dalam erti kata lain, tindakan orang-orang alim dari kalangan ahli kitab
yang sembunyikan kebenaran; bukanlah mereka tidak tahu kebenaran, tetapi mereka
memilih tidak benar hanya kerana mereka mahu mendapat kemewahan dunia.
[3] Dalam ayat tuhan guna perkataan المغفرة—"keampunan dosa”. Ia
adalah dalil bahawa orang alim yang jujur dalam menyampaikan kebenaran dan
tidak sembunyikannya akan mendapat keampunan dosa dari Allah.
[4] Ayat menggunakan perkataan العذاب kepada mereka berdiam diri dari kebenaran. Bermaksud, dengan dia diam
diri ketika orang memerlukan kebenaran, sebenarnya dia sudah menempah azab.
فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى
النَّارِ (175) |
Dalam ayat 174, Tuhan memberitahu
bentuk azab yang bakal diberikan kepada orang-orang
alim Ahli kitab, iaitu wang yang mereka dapat dengan cara diam dari
menyampaikan kebenaran; wang itu digunakan untuk membeli makanan; apabila
mereka makan, hakikatnya mereka makan api neraka.
Dalam ayat ini pula,
tuhan sindir mereka dengan menampilkan rasa kekaguman tuhan kerana kesanggupan
mereka mahu menerima azab neraka sebegitu.
LUGHAH
[1] Dalam kupasan USAIMIN, perkataan فَمَا أَصْبَرَهُمْ; ما adalah تعجبية مبتداء sedangkan أَصْبَرَهُمْ adalah خبر
Apabila ia bermakna التعجبية yang boleh BUKU PIMPINAN AL-RAHMAN terjemahkan sebagai: “Maka
sungguh ajaib kesanggupan mereka menanggung seksa api neraka itu”
AL-RAZI kata, ayat ini mengandungi maksud التوبيخ iaitu menggambarkan Allah
kagum dengan kesanggupan mereka menerima azab.
Dalam erti kata lain, ia memberi maksud bahawa Allah MENYINDIR mereka
memilih azab akhirat dengan menyembunyikan kebenaran.
PENGAJARAN |
[1]
Menjadi tanggungjawab orang berilmu bahawa dia menyampaikan ilmu serta
menyebarkannya kepada umat.
[2]
Orang jahil yang tersesa itu sudah merbahaya, bertambah merbahaya kita orang
alim orang alim yang tersesat. Hal ini kerana, diam orant alim pun sudah
memberi implikasi kesesatan umat ekoran tidak tahu kebenaran.
[3] Walaupun orang alim itu sembunyikan
kebenaran, hakikat sebenarnya mereka menimbulkan kekeliruan manusia terhadap
maksud agama; iaitu menampakkan kebatilan seakan-akan benar; perkara dosa seakan-akan
berpahala.
No comments:
Post a Comment