Wednesday, March 23, 2022

TAFSIR SURAH AL-BAQARAH: 175

 TAFSIR SURAH AL-BAQARAH: 175

 

أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ (175)

“Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk (ugama Allah), dan (membeli) azab seksa neraka dengan meninggalkan keampunan Tuhan. Maka sungguh ajaib kesanggupan mereka menanggung seksa api neraka itu”

 

HUBUNGAN AYAT

AYAT 175

AYAT 174

 

Walaupun mereka sembunyikan kebenaran, hakikat sebenarnya mereka sama seperti orang yang menyelewengkan juga; iaitu mencipta persepsi bahawa kebenaran itu sebagai batil; berpahala itu sebagai suatu dosa.

 

 

Dijelaskan berkenaan ahli ilmu yang tidak amanah dengan ilmu; iaitu mereka  sembunyikan kebenaran.

 

 

PENJELASAN AYAT

 

[1] Dalam sistem kehidupan manusia, setiap perbuatan mesti ada implikasinyaada akibatnya. Justeru, akibat atau implikasi menyembunyikan kebenaran adalah azab dan terhindar dari keampunan dosa dari Allah.

 

[2] Orang-orang alim dari kalangan ahli kitab, mereka sembunyikan kebenaran nabi saw demi keuntungan diri mereka. Dengan perilaku buruk ini, mereka layak mendapat azab.

 

أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ

 

Memandangkan orang-orang alim ahli kitab sembunyikan kebenaran, mereka dianggap sebagai sama seperti orang yang membeli kesesatan dengan bayarannnya adalah petunjuk; membeli azab dengan bayaran keampunan dosa.

 

LUGHAH

 

[1] Perkataan اشتروا yang diterjemah sebagai MEREKA MEMBELI, tetapi maksudnya adalah MEREKA MEMILIH. Ia bermaksud, mereka MEMILIH KESESATAN BERBANDING PETUNJUK, MEREKA MEMILIH AZAB BERBANDING KEAMPUNAN DOSA.

 

Dalam kupasan USAIMIN, digunakan perkataan اشتروا adalah untuk menggambarkan orang yang membeli itu ada hasrat yang tinggi untuk memiliki sesuatu sehingga sanggup membayar. Dalam erti kata lain, mereka terlalu mengharapkan keuntungan dunia sehingga mereka sanggup memilih kesesatan berbanding petunjuk; sanggup memilih azab neraka berbanding keampunan dosa (syurga).

 

[2] Perkataan الضلالة bermakna sesat. Apabila disebut sesat, bermaksud tidak jumpa jalan sebenar; ataupun, tahu jalan sebenar, tetapi memilih untuk jalan yang tidak benar.

 

RASHID REDHA kata, Sesat juga diumpamakan orang buta yang berjalan tanpa sebarang petunjuk, sama ada tongkat atau orang yang memimpin. Orang alim ini umpama orang yang celik, tetapi telah dibutakan dengan hawa nafsunya.

 

Dalam erti kata lain, tindakan orang-orang alim dari kalangan ahli kitab yang sembunyikan kebenaran; bukanlah mereka tidak tahu kebenaran, tetapi mereka memilih tidak benar hanya kerana mereka mahu mendapat kemewahan dunia.

 

[3] Dalam ayat tuhan guna perkataan المغفرة—"keampunan dosa”. Ia adalah dalil bahawa orang alim yang jujur dalam menyampaikan kebenaran dan tidak sembunyikannya akan mendapat keampunan dosa dari Allah.

 

[4] Ayat menggunakan perkataan العذاب kepada mereka berdiam diri dari kebenaran. Bermaksud, dengan dia diam diri ketika orang memerlukan kebenaran, sebenarnya dia sudah menempah azab.

 

فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ (175)

 

Dalam ayat 174, Tuhan memberitahu  bentuk azab yang bakal diberikan kepada orang-orang alim Ahli kitab, iaitu wang yang mereka dapat dengan cara diam dari menyampaikan kebenaran; wang itu digunakan untuk membeli makanan; apabila mereka makan, hakikatnya mereka makan api neraka.

 

Dalam ayat ini pula, tuhan sindir mereka dengan menampilkan rasa kekaguman tuhan kerana kesanggupan mereka mahu menerima azab neraka sebegitu.

 

LUGHAH

 

[1] Dalam kupasan USAIMIN, perkataan فَمَا أَصْبَرَهُمْ; ما adalah تعجبية مبتداء sedangkan أَصْبَرَهُمْ adalah خبر

 

Apabila ia bermakna التعجبية yang boleh BUKU PIMPINAN AL-RAHMAN terjemahkan sebagai: “Maka sungguh ajaib kesanggupan mereka menanggung seksa api neraka itu”

 

AL-RAZI kata, ayat ini mengandungi maksud التوبيخ iaitu menggambarkan Allah kagum dengan kesanggupan mereka menerima azab.

 

Dalam erti kata lain, ia memberi maksud bahawa Allah MENYINDIR mereka memilih azab akhirat dengan menyembunyikan kebenaran.

 

PENGAJARAN

 

[1] Menjadi tanggungjawab orang berilmu bahawa dia menyampaikan ilmu serta menyebarkannya kepada umat.

 

[2] Orang jahil yang tersesa itu sudah merbahaya, bertambah merbahaya kita orang alim orang alim yang tersesat. Hal ini kerana, diam orant alim pun sudah memberi implikasi kesesatan umat ekoran tidak tahu kebenaran.

 

[3] Walaupun orang alim itu sembunyikan kebenaran, hakikat sebenarnya mereka menimbulkan kekeliruan manusia terhadap maksud agama; iaitu menampakkan kebatilan seakan-akan benar; perkara dosa seakan-akan berpahala.

 

No comments:

Post a Comment

IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI

  IBN TAIMIYYAH DAHULUKAN QATIE DAN ZANNI   وَالْحَقُّ كَمَا قَالَ شَيْخُ الْإِسْلَامِ ابْنُ تَيْمِيَةَ:   إِنَّ كُلًّا مِنَ الدَّلِيل...