AURAT MUSLIMAT DI HADAPAN PEREMPUAN NON MUSLIM
Berlaku kekhilafan dalam pandangan ulama berkenaan
hukum aurat muslimat di hadapan perempuan non Muslim.
PENDAPAT PERTAMA: AURAT MUSLIMAT WAJIB TUTUP AURAT DI
HADAPAN PEREMPUAN NON MUSLIM SAMA SEPERTI DIHADAPAN LELAKI.
Ini adalah pendapat Mazhab Syafie, sepertimana yang
telah disebut oleh al-Imam al-Nawawi, Zakaria al-Ansari, Ulama dalam Mazhab
Hanafi dan Maliki.
Hujah mereka adalah melihat kepada firman Allah:
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ
يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ
زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى
جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ
آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ
بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي
أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ (31) – النور
“Dan
katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan
mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan
janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir
daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung
kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka
melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau
anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau
anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara
mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan mereka” (Surah al-Nur, ayat 31)
Dalam kupasan
mereka, ayat ini menjelaskan berkenaan perempuan yang boleh menampilkan
beberapa anggota badannya, seperti kepada suami mereka, kepada bapa mereka,
kepada atuk mereka, kepada anak mereka, kepada anak tiri mereka, kepada adik
beradik mereka, kepada anak saudara mereka di sebelah adik beradik lelaki dan
perempuan.
Lalu, dalam
ayat ini menyebut نسائهن yang dhomir هن itu kembali kepada المؤمنات. Apabila mereka tafsirkan begitu, maka mereka keizinan itu
hanya sesame mukminat sahaja. Adapun terhadap perempuan non Muslim, ia sama
sepertimana kaum lelaki.
Ini ditambah lagi dengan kisah Saidina Umar
pernah melarang
perempuan kitabiyat masuk tandas muslimat.
PENDAPAT KEDUA: AURAT MUSLIMAT DIHADAPAN PEREMPUAN NON
MUSLIM ADALAH SAMA SEPERTI SESAMA MUKMINAT JUGA
Ini adalah pendapat Ben Baz. Dalam kupasan beliau
adalah seperti berikut;
Satu: perbahasan dhomir dan ayat adalah merujuk kepada
jenis wanita, bukan agama mereka.
Dua: Kalau seseorang perempuan yang asalnya tidak
muslim, kemudian memeluk islam, sudah pasti auratnya sama dengan adik
beradiknya yang tidak islam juga.
Tiga: Ditakwilkan bahawa kisah Saidina Umar itu dalam
konteks berhati-hati dengan kafir Harbi yang sentiasa mencari ruang untuk
memburukkan Islam.
No comments:
Post a Comment